söndag 14 december 2008

Min Musli

Nu har jag gjort min egna Musli, den är jättegod och jag tror den är rätt nyttig också. Familjen älskar den och jag brukar få höra när den är slut...jag lovar.
Här kommer receptet.

5 dl havregryn (jag kör fiberhavregryn)
2 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl russin
2 dl hasselnötter eller valnötter
1 dl kruskakli
1/2 dl vatten eller mer om det blir för torrt
1/2 dl flytande honung

Blanda allt utom russinen. Bred ut på ett bakplåtspapper och
in i ungen i 200 gr i ca 10 minuter. Rör om då och då.
Låt allt svalna. Blanda i russinen. Klart!

Jag brukar ibland blanda i torkade frukter (aprikoser, äppelskivor, hallon) också.

Lycka till! Hoppas ni gillar den om ni testar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm det låter gott! Måste testa nångång! Kram Anna

Anonym sa...

Å, det måste jag testa. Honungsrostat är bland det godaste som finns!

messan sa...

Hej Anna!

Den är supergod, jag lovar.
Så klart du ska testa.
Kram

messan sa...

Hej Maria!

Honung sätter lite krydda på muslin! Gott...

Anonym sa...

Åhh vad bra. Komiskt, jag gick och tänkte på din mussli häromdan och tänkte att jag skulle maila och fråga om receptet. Snacka om tankeöverföring... igen :)

messan sa...

Hej Söstra di!

Hahaha, vad kul att tankeöverföringen funkar så himla bra!

Den är jättegod :-) Jag brukar få ha den lite längre i ugnen så det blir riktigt torrt.

Anonym sa...

Mmmmm mumsar på den nu. Jättgod men precis som du skriver nedan så kör jag den nog lite längre nästa gång för att få den ännu mer knaprig. Kör du på över och undervärme eller på grill?

messan sa...

Hej Söstra di!

Min brukar bli knaprig men brukar nog köra lite längre än 10 minuter, lite ca så där. Tycker den ska vara knaprig, nångång brände jag den och då var den rejält knaprig och oätlig :-)

Kör på vanliga ungsvärmen, uppe och nere.

Frida sa...

Åh, det ska jag absolut testa! TAck för tipset!