tisdag 30 december 2008

Lycka är när vi gillar oss själva och att gilla läget


Så lätt det är att hela tiden se framåt när jag gjort det eller köpt det blir allt mycket bättre osv...men det är ju nu vi lever här i nuet. En kort stunds lycka, ett lyckorus kan vi få av en löneförhöjning eller av den nya TV eller något annat vi strävat efter men på sikt så måste vi kunna gilla läget, så här är det och givetvis gilla oss själva för att känna lycka. Istället för att ändra världen så kanske man ska ändra sin inställning till världen.

I lyckoforskningen så används en dator som plingar till och påminner en lite då och då, vad gör jag, vad tänker jag just nu, hur känner jag och en sån borde vi alla ha tillgång till för att verkligen göra oss medvetna om hur vi mår i olika situationer. Vi kommer säkerligen på saker vi inte haft tid att se och känna som vi egentligen inte gillar men ändå fortsätter med.

När jag läser om lyckoforskningen så visar den i stället att det är kärleken till en partner eller nära vänskapsrelationer som har störst positiva effekter på lyckan. Och att de flesta människor i stort sett alltid mår bättre av att göra saker tillsammans med andra än på egen hand för vi växer som individer då och helt naturligt gillar vi oss mer själva. Idag är det en klyfta mellan vad som faktiskt ger lycka och vad vi tror ger oss lycka.

Att sitta ner och göra ingenting, för vi har gjort det som var vårt mål, hur ofta tänker vi inte så...och ofta förknippar vi det med lycka, jag är klar, så skönt och visst är det skönt ett tag att sitta och inte göra någonting och visst behöver vi det lite då och då i lagom dos, för mig är ändå den viktigaste sträckan vägen till mitt menningsfulla mål då är jag lycklig för det är det som är mitt liv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant så sant. Du bloggar så bra tycker jag. Heja, heja du och TACK för all inspiration

Anonym sa...

Åh jag blir så glad över att läsa dessa ord. Att bli påmind om att lycka inte behöver vara just "nu är jag färdig" utan lyckan kan vara de man omger sig med... Tack snälla messan! Önskar dig en god fortsättning och ett Gott Nytt År! Kram Anna

Anonym sa...

Tack Tänkvärda ord lycka är ju i bland bara att få bli lycklig över en liten grej !!! Charlie ...

messan sa...

Hej Maria!

Blir så glad att du tycker det så jag säger, Yippeeee!!!!

Stor kram från mig

messan sa...

Hej Anna!

Lycka är så så litet egentligen det finns här och nu, eller hur? Konsten är bara att se det...det viktigaste är ju dom som finns där varje dag.

Stor kram till dig med

messan sa...

Hej Charlie!

Så kul att du är här igen! Så rätt du har...en liten sak kan vara en sån lycka. Huvudsaken är att vi hittar vår egen lycka.
Kram