torsdag 9 februari 2012

Allergisk reaktion efter ansiktsbehandling

Jag gick dit och det var tänkt som en njutning för mig, bara mig. Redan innan jag gick dit så fick jag min lilla känsla att jag vill inte. När dottern och jag åt lunch sa jag till henne så mysigt vi har det och tänk om vi fick gå hem nu och göra en stor latte. När jag satt där och vänta på att gå in så sa mitt inre ännu mer att jag inte vill...jag ska inte göra det här, inte nu och inte här. Jag om nån borde lyssnat på mig själv eftersom min intution är mitt viktigaste redskap i livet.

Kommer ni ihåg min må bra dag i november?  I alla fall så njöt mycket av hela behandlingen. Jag brukar göra den här behandlingen eftersom jag har sjukdomen Rosacea och min hy brukar må prima ballerina efter mina behandlingar. Den här gången fick jag en mask som skulle vara mildare och bättre för mig...det var den inte alls. När jag kom hem på kvällen var jag rosig på kinderna kanske mer än vad jag brukade vara och det stack mer än vanligt och det kliade, väldigt mycket. Men...sticka brukar det kunna göra efter en ansiktsbehandling. Så jag njöt av kvällen med min familj.
Blev rödare och rödare och mer kli under kvällen samtidigt som jag märkte att jag svullnade mer i ansiktet. Dagen efter vaknade jag pigg och utvilad och glad som vanligt:) men det kändes inte bra i mitt ansikte och det var det inte heller när jag tittade mig själv i spegeln...usch vilken syn... Kunde knappt öppna ett öga, uppsvullen som en fotboll i hela ansiktet och illröd i ansiktet. Små knottror kom upp lite här och där, det var blåsor typ överallt och det kliade vansinnigt mycket. När jag tvättade håret fick jag blåsor i hela pannan.

Uppsöka närmaste läkare stod på schemat den dagen så det gjorde jag. Som tur är har jag en privat hudläkare eftersom jag har sjukdomen Rosacea. Tack och lov fick jag hjälp på direkten. Diagnosen löd allergisk reaktion. Attans inte alls skoj men man får göra det bästa av allt. Blev en massa salvor och mediciner. Var ganska trött innan pga MS och när jag fick allergimedicinen så ville jag i stort sett sova nästan jämt:).

Idag har hyn återhämtat sig ganska bra och om jag ger den lite mer tid så hoppas jag se ut som vanligt igen:). Det som har varit lite tufft är att jag inte kunnat smörja mig med något för att min hud reagerat på allt som kommit den nära, krämer och beröring och att det kliat så vansinnigt mycket. Jag har köpt krämer för många pengar och hoppas snart finna en som min hy gillar annars kommer jag se ut som en avocado inom en snar framtid:).

Jag om nån borde litat på min intution med tanke på min andliga sida som är så stark. Jag har alltid gjort det förrut och gör det nu varje dag... lyssnar på mitt inre. Kanske det var fel på energierna den här dagen:).
Så lyssna och lita på er intution!  Jag lovar er att jag aldrig mer kommer att tvivla på det jag känner och vad jag vill.
Förresten har ni någon bra kräm att rekomendera för att förhindra russinansikte :), så snälla gör det! Oops så långt det blev...:).
Var rädda om er! Kramar

6 kommentarer:

ansepanse sa...

stackars dig, vad jobbigt det måste ha varit, jag har varit på apoteket och fått hjälp med vad som passar mitt ansikte
Sv: :) jo, du känner mig så pass i allafall, men de ringde och jag var på lasarettet i eftermiddags och ska dit igen på tisdag
kramar och sov gott

Sussi sa...

Nästa gång så lyssanr du! Jag har råkat ut för något liknande förrut. Det var när jag upptäckte att jag inte tål sol i samband med solcreme med parfym i. Jag svullnade upp i ansiktet och fick röda kliande prickar på hela kroppen. Inte kul när man var utomlands. Som tur var så la sig svullanden rätt så fort men kliandet hade jag kvar hela semestern. Hoppas ditt ger med sig mycket fortare..

Kramisar

Unknown sa...

Nej fy vilken himla otur, stackars dig!
Vad besviken man blir på sig själv när man inte lyssnar på sin magkänsla.
Hoppas du blir bra fort.
Stor kram!

MyStory sa...

Men så trist att det gick så illa! Jag kan förstå att du gick emot din intuition eftersom det normalt sett inte borde vara något problem att ta en ansiktsbehandling... Hoppas du repar dig snabbt!
Kramar

paula i pörtet sa...

Ojoj, det lät inte bra. Du behöver nog nämna för ansiktsterapeuten att du fick en reaktion så hon vet att inte använda samma produkt till någon annan som också är känslig!
Linnen, dina är bra mycket vackrare än mina, med fina spetsar och allt. Jag köpte sömlösa linnen i ett tunt elastiskt material som liksom formar kroppen. På det sättet får jag en lite korsettliknande effekt som är bra för en trind gumma som jag.
Ha en riktigt myspysig helg/Kram

Jenny sa...

ojoj inte kul. Jag har faktiskt aldrig gjort sådan behandling, och tänker nog inte göra det heller :):) Kram kram