måndag 29 april 2013

När man blir sjuk...

... så väljer man själv vad man vill fokusera på. Jag har gjort mitt val och du har säkert gjort ditt val.

Mitt val är att fokusera på det som får mig att må bra. En del går en väg och andra en annan väg och några tar en annan stig. Livet är en berg och dalbana för alla människor. Livet är ljust och mörkt. Skratt och gråt. Lätt och tufft. Överjävligt och solskensdagar.

 
 
Allt kan man ta ifrån människan
Utom en sak- den yttersta friheten
att välja förhållningssätt
till det som livet för med sig.
 
 
Jag väljer att fokusera på det positiva i mitt liv och på min blogg och tydligen retar det några väldigt mycket. Jag har ms men jag är inte sjukdomen ms! Jag har aldrig utgett mig för att vara en renodlad sjukdomsblogg  och det står på min beskrivning av bloggen här bredvid.

När jag började blogga skrev jag mycket om just ms för jag hade mycket funderingar över att ha fått reda på att jag haft denna sjukdom väldigt länge och det var också då jag blev riktigt sjuk. Idag kan jag känna att jag har kommit en lång lång bit på väg och inte alls har liknande funderingar längre, inte samma behov att skriva om det heller. Idag lever jag ett bra liv, ett mycket bra liv som jag stormtrivs med och skulle jag bara skriva om hur eländigt det är med allt fast det inte känns eller är så för mig så skulle jag om jag känner mig själv rätt, bli och känna mig ännu sjukare och samtidigt hitta på en sorglig historia för er...
 
Däremot hoppades jag att jag kunde inspirera någon att livet går vidare och att man kan leva ett bra liv med ms, vara glad och njuta. Att man kan påverka sitt välmående på många olika sätt. Som jag sagt tidigare så har vi alla olika förutsättningar beroende på hur vi är drabbade fast lika tusan är livet här och nu och det blir vad vi gör det till.
 

 
 
 
Frågor på det.....?
Funderingar eller annat tyckande...?
Skriv dom gärna här på bloggen istället för mailen.
Känner mig trött på att förklara det här.
 Over and out.
 

Önskar er alla fina en härlig vår! 
Kram


29 kommentarer:

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Vilka märkliga kommentarer du verkar få. Jag känner snarare tänk om fler tänkte och levde sitt liv på det positiva och medvetna sättet du gör!

Kram på dig och fortsätt som du gör nu!

Johanna

Mia sa...

Bamsekram till dig för att du är just den du är, du underbara positiva lilla människa!

ansepanse sa...

konstigt att en del ska hoppa på dig bara för att du är positiv och inte gräver ner dig i din sjukdom, det är som du säger att du har ms men du är inte ms, det är ju så med mig också, jag har ju det jag har men jag är ju inte mina sjukdomar, fortsätt du att vara den genomtrevliga, positiva människa du är, finaste vännen <3
Sv: tyvärr, så ledsen, men det verkar inte som om ögat blev bättre, nej, nu får jag vänta några veckor, läkaren sa att förhoppningsvis kan "klumpen" sjunka ner i ögat men annars, ja annars får jag ju själv välja om jag vill dit igen
bamsigaste kramar finaste vännen <3

Maria Gustafsson sa...

Fortsätt som du gör!
Det är alltid så trevligt att titta in på din sida.
Ha det gott.

Copterman sa...

Hej

Intressant det du skriver. Håller med att i och med man fått en diagnos eller annat men ändå är glad och pigg, så blir omgivningen helt nollställda. Det går ju liksom inte ihop det där, tycker dom.

Har själv medfött hjärtfel och i dag har jag Dyspne och Hjärtsvikt men är oftast glad och fokuserar inte heller så mycket på det i min blogg. Ibland kan jag skriva om det men inte så det tar över. Men omgivningen är så att man är lite konstig om man inte jämrar sig, klagar eller gråter hela tiden.
Vad skall jag gråta över?

Jag är förbannat glad att jag över huvud taget får öppna mina ögon var morgon.....bara det är något som vi alla borde uppskatta. Av alla oss på jorden som lever var det ändå miljardvis som aldrig fick den chansen.......

Så jag håller med dig fullt.....

Anonym sa...

Bra att du har IP adresser sparat.
Sjuka människor vill höra om sjuka saker eller?
Kram

Mio sa...

Intressant! Jag skrev nyligen ett inlägg i min blogg om exakt samma sak, fast ur en lite annan synvinkel. Jag får konstiga mail och kommentarer om att jag är för negativ och skriver för mycket gnäll om min MS. Så det går visst inte att vinna hur man än gör.Jag kanske ska hänvisa mina besökare till dig så kan du hänvisa dina konstiga mailare till mig ;-) Det är väl bra att det finns olika infallsvinklar och olika sorters bloggar? Så hittar förhoppningsvis alla nån som passar dem. Jag tycker att det är beundransvärt att hålla ett positivt fokus fast man har en jobbig sjukdom, men jag har full förståelse för att inte alla orkar det. Då är det bra att det finns massor av olika röster om hur det är att ha MS. Jag gillar din blogg (även om jag normalt läser såna som skriver nästan bara om MS) och har länkat till den från mig. Ha det bra och hoppas att du orkar hålla ditt positiva fokus trots elaka mail. PS. Jag modererar alla mina kommentarer och släpper inte igenom såna från folk som skriver elaka saker. Vet ej om du gör det också. Men det kan vara rätt skönt att bara trycka på radera-knappen om någon skriver något man tar illa upp över. I sin egen blogg gör man som man vill!

soffie sa...

gud vad är det för en idiot,ursäkta språket men guuu va knäpp människa eller människor vad h¨åller de på med, jag älskar din blogg dina ord och din styrka, hoppas nu de där dumbommarna slutar läsa och kommentera här, bry dej inte om dem(jag vet att det är svårt) men vi är många som gillar det du skriver och dej som person, massor av goa måndagskramar till dej

MyStory sa...

Att fokusera på det positiva är helt rätt tycker jag! Mina egna skriverier har inte varit så positiva den senaste tiden. Ibland är livet inte helt positivt men det ska bli bättre :-)
Kram

Anonym sa...

Jag gillar din blogg det vet du. Skriver inget här men vi har kontakt på mail som vanligt. Hjälpt mig mycket. Du finns där.
Dumt är det de vet inte hur din dag ser ut.
Kram L

charlie sa...

hej messan givetvis ska du bara fortsätta o skriva så bra som du alltid brukar göra !! jag gillar din blogg!!!!.BÄSTA HÄLSNINGAR
CHARLIE

Fru Martinsson sa...

Tycker det är fantastiskt och jag tror också att man mår så mycket bättre om man kan försöka hitta ljusglimtarna.
Å andra sidan om du grävt ner dig i din sjukdom och behövde skriva av dig om det vore det väl lika ok anser jag. Konstigt att folk ska komma med sådana kommentarer, läs en annan blogg då känner jag!
Mig inspirerar du och jag tycker om att läsa din blogg!

Kram

Unknown sa...

Jag förstår inte att din blogg kan reta någon!
Du är alltid så glad, positiv och energisk! Man får så mycket glädje av dina inlägg!
Strunt i de här gnällisar och fortsätt med din fina positiva och färgglada inlägg!
Kramar till dig! <3 <3 <3
//Lana

Camilla sa...

Jag tycker att du är en helt fantastisk människa. Maken till en positivare människa får man leta efter. Fortsätt med det. Livet blir enklare då man ser allt positivt.
Kram!

Anonym sa...

Fina du <3 Du är otrolig som inspirerar andra och sprider positiva tankar. Jag älskar din blogg. Tycker det är ok att skriva om båda glädje och sorg. Det är Din blogg. Det finns alltid dom som ska gnälla och argumentera. Det är dom jag tycker synd om.
Önskar dig och familjen en trevlig Valborg!
Varm kram! <3

Anonym sa...

Det finns tillräckligt med gnällspikar där ute.
kör på!

messan sa...

Önskar er alla en härlig Valborg och tackar för era kommentarer och mail.
Må så gott!

Anonym sa...

Snälla fortsätt i samma anda för din blogg inspirerar mig så mycket. Jag hoppas hitta en lika bra väg som du gjort trots ms men det är inte lätt och därför är du så viktig för mig. Du visar att det går! Jag undrar mycket över hur man hittar vänner som kan/vill acceptera mig som jag är, att hitta en arbetsgivare som ser bortom diagnos som ju ändå inte syns på mig.
Trevlig valborg!

Malin sa...

Hej vännen ! Livet går upp och ner för ALLA . Oavsett sjukdomar och ms. Har man en blogg så blir det ju positivt ibland negativt . Livet är ju så. Om du väljer att skriva som du gör ( du gör det väldigt bra och tycker om din blogg väldigt mycket !) så känner du ju så i denna stund . Du är ju positiv människa och ser inte nattsvart på saker . Varför hymla om det då? Tycker att du skrev bra och hoppas att du får respons på detta inlägg. Kram till dig❤️

Unknown sa...

Heja dig och lev ditt liv. kram på dig.

Augusta sa...

Klart att man skall se positivt på livet!
Inget säger man skall bara ha medgång utan som du skriver berg och dalbanan mer :)

Jag lever efter positiv energi och älskar människor som du som också ser livet med nyfikna ögon :)

Kram och trevlig Valborg!

J sa...

Bry dig inte utan var den starka kvinna du är.
Du är en tuffing.
Släng skitmailen och fortsätt med det du gör skitbra!
Valborgskram J

Liselotte sa...

Att fokusera på det som är bra i våra liv gör livet lättare att leva.
Jag begränsar mig pga att jag försämrats så mycket på 6 år men försöker att hitta det positiva & se på det som jag kan.
Tack för din fina blogg.

Sussi sa...

Jag beundrar dig för att du lyckas fokusera på det positiva. Oavsett vad som händer i ens liv brukar det alltid finnas något positivt. Det är valet man gör, om man ska gå upp eller ner i trappan.
Du är ett föredöme för andra som drabbas av detsamma..
Kramisar <3

Anonym sa...

Ha en toppendag tjejen!!
Skitsnackare har dåligt självförtroende och låg självkänsla osv....m.m.....
Kramar

trollet sa...

Låter ju som ett toppensätt att förhålla sej till en sjukdom som man inte kan göra nåt åt... visst är det ju orättvist, men det blir knappast bättre för att man skriver/känner varje dag vad man inte kan!
Stora kramar till dej med förhoppning om att du får fortsätta vara positiv!! =))

Anonym sa...

Önskar dig en toppen fredag!
Kram

Helene sa...

Jag tycker om din blogg så mycket.
Du skriver så bra och du peppar mig med dina ord många gånger...
Hoppas du får en fin & solig helg.
NJUT av livet och att just du är du...KRAM Helene.

Anonym sa...

Goa du❤
Kanonväder vi har idag.
Rosevin och planering ikväll??
Kramar vännen