onsdag 8 februari 2012

Mindfulness och stress

Har precis läst klart delar av boken Mindfulness i vardagen igen. Har läst den den flera gånger för att påminna mig själv om vara här och nu. Boken är skriven av Ola Schenström och jag kan varmt rekommendera den till er som är intresserade. Med boken följer en CD-skiva med mindfullness övningar som jag använder mig av. För det mesta gör jag mina övningar utan CD men ibland är det lite svårare att landa, speciellt när det är mycket som stökar runt i huvudet. Idag blir det CD:n :).

I dagens samhälle där vi ska hinna allt, prestera mycket eller uppnå andra personliga mål, det kan vara stressande då behövs mindfulness, att bara vara medvetna i nuet utan en massa måsten, tankar, värderingar och planering inför framtiden.

Jag har alltid varit en energisk person som planerat och haft hundra saker på gång och jag har trivts att leva så. Brukade må bäst när det var lite kniven mot strupen.

Sen jag fick min MS så märker jag att jag inte kan stressa på som tidigare
, orkar helt enkelt inte och jag har blivit mycket mer stresskänslig, mår inte bra när det är för mycket. Att ha en kronisk sjukdom som MS med alla frågor, funderingar och kanske oro över vad det är som händer i ens kropp kan vara stressande också. Stress är inte bra för någon människa och det är så inviduellt vad som räknas som stress. Det går inte att säga att det är si eller så utan det måste man känna själv.

 Min neurologdoktor brukar säga till mig att stress är det värsta man kan utsätta sig för när man har MS. Det kan trigga igång ett skov exempelvis. Ett skov är det sista man vill ha speciellt när man blir sämre och sämre efter varje skov. Jag försöker undvika stress så mycket det bara går men det är inte alltid så lätt, vissa saker måste man göra och ta itu med även om man vet att det är tungt eller jobbigt. Jag brukar ta hjälp av mindfulnessen speciellt när jag vet att det är mycket och mina små varningsklockor börjar ringa.

 Det hjälper mig mycket :). Som med allt nytt kan man säga, det tar lite tid att programmera om, att få in ett nytt tankesätt men vill man så fungerar det jättebra! Övning ger färdighet! Om ni får lust att testa så önskar jag er ett varmt lycka till <3! Eller ni kanske redan är i full gång..:)? Eller ni kanske har något annat bra sätt..:)?

8 kommentarer:

ansepanse sa...

vad bra att det finns sådant som fungerar, förstår att du måste jobba på det för att det ska fungera fullt ut
var rädd om dig vännen
Sv: nej, det är inga bifftomater :)
kramar och en mysig kväll till dig

Sussi sa...

Bra att du börjat lärt dig att ta det lugnare. Förstår att du inte vill göra något för att göra det värre. Det där med stressen är något jag skulle behöva tänka på. Ibland stressar man lite för mycket.

Kramisar

Ms mitt i livet sa...

Hej !

konstigt det här med stress, vissa läkare vill inte alls veta av det faktum att stress kan utlösa skov medans andra läkare varnar för det.

Enligt egen erfarenhet reagerar min kropp kraftfull på stress, någon jag har svårt att hantera. Jag blir stressad av bara tanken att jag inte bör stressa ;-)

Mindfulness tror jag starkt på, men det tar tid att lära om speciellt för mig som har fått energi av att stressa, vara på gång, innan jag fick min MS.

Jag skall dock envist försöka lära min numera tröga hjärna att tänka om Kram Kram

Unknown sa...

Bra tänkt:) stress är inte bra för någon.
Jag stressar ofta,ibland helt i onödan.
Men jag försöker att varva ner ibland med meditation och ibland med healing. Man får ett inre lugn av båda sakerna.
Det gäller bara att hitta det som är rätt för en själv.
Kram:)

MyStory sa...

Jag har boken och ska nog ta och läsa den igen tror jag. För min del är jag säker på att det var stress som var den utlösande faktorn när min MS började. Jag är samma typ som du men jag tål ingen stress numera. Förr gillade jag det...
Kram

soffie sa...

den boken verkar ju jättebra ska kolla efter den,å himla bra tänkt av dej stressen som finns i vårt samhälle idag är en stor bov alla måsten alla krav ja usch som det har blivit, kram

♥ Sojka ♥ sa...

Tack så mycket! :)

Ja riktig kändis nu haha ;)

Kram!

RackarTuss sa...

Önskar dig en fin torsdag