fredag 17 februari 2012

Sativex cannabis munspray...

Att vi med MS  ska få det verkar ha skapat debatt om man läser olika sociala medier. Det verkar  vara så kontroversiellt... Undrar varför egentligen? Det stora verka vara att MS sjuka ska bli beroende eller som en del väljer att uttala sig att knarket släpps fritt i Sverige. Jag förstår inte alls diskussionen för ingen människa vill vara sjuk och kommer det en medicin som hjälper en sjuk att leva ett bättre liv med en medicin som råkar innehålla en låg koncentration av just Cannabis låt det då vara så och glädjs med den som kanske får må bättre. Det handlar om att mildra symtom. De som kommer få denna medicin kommer också få biverkningar och det glöms nog bort i den här diskussionen just nu, tyvärr. En annan sak är att medicinen är väldigt dyr och i dagsläget vet vi inte om den faller inom ramen för rabatterade läkemedel och gör den inte det så kommer den kosta ca 1000 kr i veckan. Det är få som har råd att betala ett så högt pris och speciellt om man kanske redan är sjukskriven eller har gått ned i tid på sitt arbete och dessutom redan har dyra utgifter för olika mediciner.

Det finns ju så många andra sjukdomar när man får dessa "typ narkotika klassade" läkemedel. Amfetamin är sen länge en beprövad medicin just när det gäller ADHD och det har visat gott resultaltat.

 Som sagt ingen endaste människa i hela världen har nog bett om att bli sjuk så att molarisera kring det här för att det handlar om cannabis är fel. Allt som skrivs ut kommer att övervakas av myndigheter.  Idag kan vi dessutom köpa hur mycket cigaretter och alkohol som helst som kan göra mer skada än innehållet i Sativex.

Jag hoppas att de som vill och behöver kommer få prova och förhoppningsvis bli hjälpta av medicinen. Det är min önskan just nu mitt i debatten som råder! Vad tycker ni om det här?

4 kommentarer:

MyStory sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig helt och fullt!

Önskar dig en fin kväll!
Kram

paula i pörtet sa...

Herre min skapare, tusenlapp i veckan??? Det var värst, då blir det ju billigare att ta sig en whisky istället. Skämt åsido, jag hoppas verkligen att det kommer mediciner som är effektiva, ingen har ju begärt att må skit. Vad jag förstår så är det narkotikaklassade substansen mycket liten så jag förstår inte tjafset. Annat än att det finns dom som inte gör annat...
Nä, några filmer kan jag inte rekommendera, har inte varit på bio på 20 år och kollar inga filmer på teve heller!
Kramen och trevlig helg

Anonym sa...

Jag tackar att du skriver det här. Tack stort tack!!!!

Anonym sa...

Det här inlägget måste jag kommentera. Dom som är emot sådan här medicin, glömmer en viktig sak. Dessa droger de pratar om är ju först och främst mediciner i rätt docering. Det är ju när personer som missbrukar doceringen och använder det felaktigt som det blir knark, droger eller vad du vill kalla det. Jag gillar inte alls debatten utan jag anser att de som behöver ska få den medicin som gör det möjligt att leva ett så gott de bara kan. Ha en skön tisdag. kram