lördag 29 november 2008

Att leva i tacksamhet

Det finns nog inte något som fyller på vår själ med mer ro än tacksamheten. Att känna tacksamhet för allt som livet ger oss. Oftast söker vi de stora händelserna för att känna tacksamheten, de finns hela tiden i vår vardag, överallt och gör man det till en vana så finns det så otroligt mycket att känna tacksamhet för.

Jag erkänner att jag känner ingen tacksamhet över min MS men det är bara en liten del av mig även om den tar stor plats och påverkar mitt liv och mina förutsättningar. Jag känner i alla fall en stor tacksamhet i att jag mår så bra som jag gör just nu. Samtidigt har min MS lärt mig att se andra saker och tänka på ett annat sätt och det är jag också tacksam för.

Tacksamheten för mig kan vara en sån sak som att höra fåglarna kvittra, att kunna läsa en bra bok, att kunna ta ett bad, att skratta och gråta, att lära mig nya saker, att känna lukten av kaffe när jag dricker en latte m.m. Det finns egentligen hur mycket som helst och det bara finns där mitt framför näsan på mig, det gäller bara att fånga känslan och behålla den :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om man kan vara tacksam för det lilla finns det mycket att vara tacksam för!

Att se guldkornen i vardagen är så viktigt och fyller på med energi.

messan sa...

Hej Söstra di!

Man mår så mycket bättre om man hittar tacksamheten i livet och kan finna det i dom små sakerna och även gentemot andra människor.

Anonym sa...

Ååå, exakt så är det. Många undrar hur det kan komma sig att jag roar mig för småsaker men det är just för att jag faktiskt tar tillvara på alla skratt och lyckliga stunder det går... svarta dagar kommer utan att man behöver be om dem, liksom...

Kraaaaaaam

messan sa...

Hej Maria!

Det svarta finns och kommer lite då och då så det gäller verkligen att se det underbara i det lilla.
Det lilla finns massor av :-)
Stor kram till dig

Anonym sa...

så klokt sagt !!

messan sa...

Hej Anonym!

Visst är det!