måndag 18 mars 2013

Akupunktur & Träning vid ms




Som jag tidigare berättat så har jag gjort akupunktur i min ena axel och arm. Anledningen att jag testade det var att det kan fungera som smärtstillande och även motverka stelhet. Tillsammans med min sjukgymnast bestämde vi oss för att prova det.

Jag har en sida som gärna låser sig och blir väldigt stel. Den vill helt enkelt inte vara med ibland. Frusterande. Ju stelare den blir så kommer värken.Värken kan vara riktig jobbig och suger energi.

I början gick jag 2 gånger i veckan för att senare gå ner till 1gång i veckan. I början av behandlingen upplevde jag att jag var mjukare en kort tid efteråt men den stelnade sedan till ganska snabbt igen. Min summering är att det är värt att testa då jag upplevde en viss uppmjukning och att smärtan minskade även om det var under en kortare period. Under mitten av behandlingen upplevde jag de bästa resutaten och i slutet var det ingen speciell skillnad alls. Det är viktigt också att tala om att det är väldigt skönt och rogivande att ligga där med tända ljus och avkopplande musik. Det i sig gör att man mår bättre, i alla fall jag gjorde det.

I mitten av min Akupunkturbehandling så började jag fokusera mer på träning. Jag började med rygg/armar och bålträning för att senare utöka med flera olika pass och gymträning för hela kroppen. I min glada iver så tränade jag lite för hårt i början (vanligt med uttröttbarhet hos oss med ms) så jag tom svimmade i gymmet. Det gick bra utan några större skador men det gjorde att jag fick backa och träna utifrån mina förutsättningar och sakta men säkert öka. Idag tränar jag fullt ut precis som vem som helst ("frisk") och oftast mer än så och det fungerar mycket bra.

Här märkte jag resultat väldigt snabbt på min svaga sida, den blev starkare, mjukare och värken är mer eller mindre borta.Tränar jag inte tillräckligt ofta så märker jag att armen genast fungerar sämre. Jag tror på att utmana sig själv och att träna eftersom man liksom "pumpar igång nervbanorna". Anledningen att jag tror på det här är att jag själv blivit så mycket bättre i min svaga sida och jag vet att det är träningen som hjälpt mig vilket jag är tacksam för. Hårt arbete har lönat sig.

Allt är värt att prova för att må så bra som möjligt. Allt är värt att ge en chans. Vi har alla olika förutsättningar. Det går inte att jämföra eller säga vad som är bra för en annan person. Min sjukdom är min. Din sjukdom är din. Valet vad, när och hur vi gör, är vårt eget.

Kram 

26 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Och jag tycker du gör det så bra! Du försöker ta hand om dig och hitta sätt som passar dig. Du är en smart kvinna du :)

Kram!

sune överhagen sa...

Du har nog kommit fram till något bra här. Man lär sig genom att prova.
Hälsningar Sune

ansepanse sa...

du har rätt, vi är inte lika, inte ens när vi har samma sjukdom, du gör rätt som testar och testar, du är superduktig ska du veta och jag håller på dig <3
bamsigaste kramen vännen <3

Maria Gustafsson sa...

MS är en väldigt frusterande sjukdom att ha. Det stämmer ju inte att ju mer man tränar desto bättre blir man. Det hade varit mycket lättare. Det gäller att hitta sin egen "dos" av träning och det är inte alltid lätt.
Jag tror att träning är väldigt viktigt och det låter som om du hittat din nivå :)
Lycka till och kämpa på.

Anonym sa...

Visst tusan kan man kan bli bättre av att träna mycket och ofta.Jag vet! Försvinner symtoms så blir man bättre! Men träna bort det går inte tyvärr.
Förstår vad du menar och håller me dig. Håller inte med Maria.
anonym B

Paula i pörtet sa...

Hej, ja det viktigaste är nog att testa vad som fungerar för en. Jag skulle behöva ha en gym i närheten där jag kunde bygga upp lite styrka i mage och rygg. Tyvärr tror jag det helt saknas här i byn, ska nog höra mig för, kan ju inte sitta och åka 6 mil enkel resa för att gymma!
Ha det gott i vårsolen!

soffie sa...

men usch att du svimma där en sväng. vad kul att det hjälper dej...jag har aldrig provat akupunktur det ska visst vara bra mot många olika saker, vilken fin bild,ha en mysig ny vecka kram

RackarTuss sa...

Du är klok du - som lyssnar på din kropp och jobbar på att göra det så bra som möjligt :)

Helene sa...

Hoppas du hittar många bra sätt som hjälper just dig...
Det är du värd.
Ha det gott.
Kram Helene.

Anonym sa...

Du kämpar verkligen, mycket bra.
Lycka till idag!
Kramar

Mia sa...

Kloka fina du! Jag har fått ändrad medicin och det känns (jag tror)som om det blir bättre. Nu har jag köpt Glucosamin också, rena hästmedicinen om jag får tro reklamen ;-)
Jättekram till dig och jag är så glad för din skull att det funkar med träningen!

Anonym sa...

Jag är impad av dig sedan första gången jag tittade in. Du är en förträfflig förebild. Sådana behövs alltid. Du ser möjligheter där många andra kanske ser svårigheter. Samtidigt är du ödmjuk som är en superviktig sida av en personlighet.
Jag har också testat nålar både mot värk och mot energibrist. Det är ett riktigt precisionsarbete och kan ge bra resultat både på kort och lång sikt. Däremot kan minsta lilla felplacering av en nål på ett utsatt ställe få lagom roliga följder. Eller inte uppnå något resultat alls. Utövaren måste vara ordentligt utbildad. Ingen med någon helgkurs får sätta några nålar i mig fler gånger. :)Minns att jag en gång kom hem efter en behandling och inte kunde lyfta armarna över huvudet - Gick över nästa dag. Lycka till med allt.
Kram Bosse

Mamma med MS sa...

Livet är verkligen något som är helt olika för oss alla.Och man måste prova överväga och hitta sin väg i livet.

Camilla sa...

Man vet aldrig förrän man provat. Så man ska nog prova allt. Till slut hittar man det bästa.
Kram!

Carina Sjölund sa...

Tillslut kommer du hitta någonting som hjälper dig♥
Kramen goa vännen♥

Madeleine Berglund sa...

Akupunktur har jag aldrig provat men det verkar så intressant och bra tycker jag.

Ja,men eller hur. Våren? Hallå? Är du där? Komsi komsi... :)

Mina odlingar växer fint i alla fall, fast dom får ju sola sig på en varm fönsterbräda i alla fall. :)

Nu vill jag ha både påskledigt och vår!

Kram Madde

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Inressanta tankar, härligt att du har hittat nåt som får dig att må bättre! Trevligt helg,

kram Johanna

Anonym sa...

Tack för dina tankar, de peppar mig att göra mer
Kram L

MyStory sa...

Så bra att du har hittat något som funkar för dig :-) Jag har hamnat i en ond cirkel. Är i ovanligt dålig form om det vardagliga tar alla krafter så jag orkar inte träna som jag borde... Men jag ska ta mig ur den onda cirkeln på ett eller annat sätt :-)
Ha en fin helg!
Kram

Sussi sa...

Härligt att slitet lönade sig. Så kan du unna dig en liten akupunktur då och då ibland med. Bara för att få mysighetsfaktorn. Fast då kanske man hellre går på en massage..

Kramisar

Malin sa...

Hej ! Härligt med träning ! Stämmer att man tränar efter sina egna förutsättningar och mål. ;)
Ska testa akupunktur efter påsk , så får vi se vad det blir efter några gånger ... Kram till dig

jenny sa...

Hej, tack för intressant läsning. Min sjukgymnast stack på sportlov en vecka och gösses vilken smärta jag fick direkt. Träningen och behandlingen med akupunktur med ström är avgörande just nu för mig faktiskt. Vi kör på 2- 3 gånger i veckan nu innan operation och räknar sen med typ 2 år för rehab efter. Det gäller som sagt att inte ha för bråttom :) kram

Carina Sjölund sa...

Glad påsk önskar jag dig vännen♥
Kramen♥

Helene sa...

GLAD PÅSK !!
Kram Helene.

Anonym sa...

Glad Påsk till dig messan.
Solen skiner för fullt hos mig.
Margit(maxelonia)

Marie sa...

Du är så klok och inspirerande!
Många varma kramar till dej.
Hoppas du haft en skön påsk.
Själv har jag jobbat ....
Haft lite bloggtorka... Men nu tillbaka... Tror jag.
Kram