torsdag 7 maj 2009

Tacksamhet

Det finns nog inte något som fyller på vår själ med mer ro än tacksamheten. Att känna tacksamhet för allt som livet ger oss. Oftast söker vi de stora händelserna för att känna tacksamheten. De små som finns där hela tiden i vår vardag, överallt ger oss så mycket och gör man det till en vana så finns det så otroligt mycket att känna tacksamhet för.

Jag erkänner att jag känner ingen tacksamhet över min MS men det är bara en liten liten del av mig även om den tar stor plats ibland och påverkar mitt liv och mina förutsättningar.Jag har MS men jag är inte MS. Jag känner i alla fall en stor tacksamhet i att jag mår så bra som jag gör just nu. Jag känner mig MS frisk. Samtidigt har min sjukdom lärt mig att se dom små sakerna och tänka på ett annat sätt och det är jag väldigt tacksam för.

Tacksamheten för mig kan vara en sån sak som att höra fåglarna kvittra, att kunna läsa en bra bok, att kunna ta ett bad, att skratta och gråta, att få och orka ta en lång promenad i naturen, att lära mig nya saker, att känna lukten av kaffe när jag dricker en latte. Det finns hur mycket som helst att känna tacksamhet för och det bara finns där mitt framför näsan på mig och oss alla, det gäller bara att fånga känslan och behålla den inom sig.

14 kommentarer:

GRÖN sa...

Dagens sanning! Tack!

Hanna sa...

Jag håller med, från dag 1har jag sagt att jag har MS men jag vägrar låta det definiera mig som eprson. Tyvärr finns det väl dagar då man har mer MS än andra, men det är ju så det funkar tyvärr.

Själv firar jag att jag lyckades ta mig till badhuset och simma i 40 minuter igår - förra veckan tog jag kortison och ville inte upp ur sängen. Det är såna skiftningar!

Men mest av allt är jag glad! Tror jag fick mer livskvalitet när jag fick diagnosen bekräftad. Nu gör jag det jag vill och orkar, och det som är trist gör jag med och gläds åt att jag än så länge (och förhoppningsvis alltid) är så pigg att jag inte kommer undan tråkgöra! Låter det skumt?

Sanna sa...

Är skönt att vi är så många som ändå känner såhär!! speciellt är det härligt att veta om när man själv rycks med av sjukdomen emellanåt och inte vet åt vilket håll man ska gå...

Ellinor sa...

Jag måste dock säga att jag också på ett sätt är tacksam för min ms. Det har gett mitt liv en dimension det inte hade innan och jag har lärt känna mig själv mycket bättre under de här åren. Jag har också fått möjlighet att lära mig saker om någonting jag knappt visste fanns förut och som grädde på moset får jag lära känna härliga människor jag aldrig skulle kommit i kontakt med annars :)

marie sa...

Tack för dessa mycket tänkvärda ord! Tack för att du delar med dig av ditt liv.
Självklart är man inte tacksam över att man fått en sjukdom men man lär sig nog vara tacksam över andra saker som man som frisk inte tänker på.
Jag tycker jag lärt mig att vara tacksam över mycket efter det jag varit med om och jag har lärt mig mycket genom mitt yrke och genom att träffa så mycket olika människor med olika funktionshinder som ändå glädjs över livet.
Livet blir inte alltid som man vill ,men man får göra det bästa av det.

KRAMAR!!

Anonym sa...

Tack för fin läsning.

Kram

Anonym sa...

*ler* känner tacksamhet mot dina ord. Jag blir så glad att komma in här och se dina ord!
Hoppas du får en härlig kväll! kram Anna

Soffie sa...

å du skriver så bra tacksamhet är ett fint ord som tyvärr många glömmer bort att vara,

Anki sa...

Jag håller med dej att det räcker med små enkla ting för att man skall känna tacksamhet! Jag älskar naturen och havet och nybryggt kaffe som doftar i mitt hem. Ja det är verkligen tacksamhet! Kram

merja sa...

Tack för dina kloka ord igen :)
Kul att kika in här och läsa, och få lite att fundera över.
Man är så dålig på att vara tacksam för det man har, man tar allt förgivet.
Hoppas du får en fin kväll.
kram

Blondinpappa sa...

Det var bra skrivet. :)

Anonym sa...

De små miraklerna är de stora, kraaaaaam

thebromanders sa...

Det är såååå viktigt!! Jag är tacksam för varje ny dag som jag får uppleva!!

Söstra di sa...

Sant! Tänkvärt! Instämmer!

KRAM