fredag 29 maj 2009

Älskade knöl


Det finns ingenting som är så gott som den första svenska färskpotatisen. Jag brukar plocka ut dom minsta potatisarna, tycker dom är som godis med en klick smör till. Känner ni doften när man kokar den med färsk dill? :)

Vad är en sommar i Sverige utan färskpotatis? Ja, utan dessa guldklimpar...ingenting.

Visste ni att potatisen är släkt med tomaten? Det är den faktiskt, precis som paprikan och tobaken och petuniablomman som alla tillhör samma familj, potatisväxter. Ursprungligen kommer den från Peru där den odlades och njöts av redan 2 000 år före Kristus.

Jag brukar också göra flera olika färskpotatissallader och här kommer receptet på en av dom som jag gillar mycket.

Färskpotatissallad med rädisor och dill. 4 portioner
500 g kokt färskpotatis i mindre bitar
1 knippe rädisor, skivade
1 dl tärnad saltgurka
1/2 dl hackad dill
1 msk hackad gräslök
salt och nymalen svartpeppar

Vinägrett
3 msk färskpressad citronsaft
3 msk olivolja

1. Blanda ingredienserna till potatissalladen i en skål.
2. Vispa ihop olja och citronsaft i en skål. Vänd ner vinergrätten i salladen.
3. Smaksätt med salt och peppar.
4. Njut.....till grillad lax, korv, kött, kyckling eller en quornfile.

5 kommentarer:

Blondinpappa sa...

Låter väldigt bra. Har du prövat att blanda i fransk senap i dressingen med olivolja och citronsaft? Gott till sallader med potatis!

Lotta sa...

Den där salladen ska jag prova, den lät jättegod! Jag älskar potatis, det är det jobbigaste med att köra GI att inte få äta potatis. Men om potatisen är kokt, tex i en smarrig sallad, då är det okej! Det och jordgubbar är det bästa med sommarmaten! Ha en toppenbra dag i solen, det ska jag ha.

Anonym sa...

Mumsigt!

Anonym sa...

Gud så goyy. Jag älskar potatis i alla dess former

Kraaaaaaam

din dotter sa...

bra med qournfilén där på slutet mamma :D haha. saknar er! hoppas ni får det bra idag ute med båten :) puss!