tisdag 12 maj 2009

Åka tåg är spännande :)

I mitt arbete är jag ofta ute och reser, som idag. Jag har tidigare skrivit om mina reflektioner om att åka tåg, allt som man ser och hör. Du som inte läst om det, kolla in den här Love Storyn. Den historien var en en riktig solskenshistoria, eller hur?

Idag funderade jag över en annan sak. Mobiltelefoner. Hur många ringsignaler finns det egentligen? Hur höga kan signalerna bli? Hur vi pratar på ett tåg med så många som hör samtalet?

Idag satt en herre som var väldigt tystlåten och diskret på tåget. Han pratade i sin mobiltelefon om företaget och så klart pratades det om lite företagshemligheter men som sagt så var han väldigt diskret.

Bredvid honom satt en kvinna som var hans totala motsats, hon pratade högt och ljudligt om vilka som skulle få sparken för att de inte skött sitt arbete. Vi på tåget fick även ta del av personernas personnummer, alla tio siffrorna och vilket företag de arbetade på. Kanske jag ska ringa och förvarna dom :)

Kvinnan hade inte bara en mobil utan flera stycken som hon inte svarade i när hon pratade i en av dom andra, dessutom hade de en stegrande ringsignal så de blev bara högre och högre och ringsignaler var såna där "jobbiga", ni vet.

Mannen bredvid och många andra i skruvade på sig. Hon blev liksom ett sånt där "hatobjekt" på resan. Mannen bredvid blev rödare och rödare i ansiktet....

När vi slutligen är hemma igen och ska gå av då säger mannen till kvinnan: Det här var min väsrsta tågresa någonsin! Vet du, vad ordet RESPEKT betyder? Om inte så kan jag lära dig det.

Det slutade med att andra resenären började applådera och de som skulle åka längre sa att: Nu får det vara nog!

Hennes ansiktsuttryck....ja, det förstår ni säkert redan...:).

Åka tåg är som sagt givande på många olika sätt!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååå, vilka observationer. Jag måste erkänna att jag gärna tjuvlyssnar på andra för att kunna fantisera om vad de är för slags människor :-)

Och jag älskar att åka tåg.

kraaaaaaaaaaaaam

marie sa...

Härlig gubbe som sa till. Skulle vilja sett hennes min när han fick rungande aplåder...hihihi

Jag gillade din livs lista, tack för att su skriver så himla bra jämt!
Må så gott! Kram

GRÖN sa...

Blir sugen på att åka tåg!! :-D

Anonym sa...

Hej!

Jag älskar verkligen din skildring av tågresan!! Att observera är så spännande, tycker även jag. Låtsas som det regnar gör jag ju då..haha...och är nog bra på det...haha vilken självinsikt va? ;)

Var gränsen går för hur mkt man kan lämna ut är frågan. Som du beskrev gjorde de rejäla övertramp...personnummer, fint... Ja man skulle riga dem och varna, hehe...

Kram. Läste även inlägget du länkade till, tack! Läser GÄRNA mer av detta Messan!!

Anonym sa...

My God! Ja det har faktiskt hänt så sällan att jag åkt tåg att jag bara sitter och gapar...
Sen kan det förekomma något liknande när man åker långfärdsbuss! Men jag har inte varit med om något liknande... Än!
Önskar dig en god natt! Här ska knapras lite värktabletter så att jag får sova! Kram Anna

Vicky sa...

Men oj - man slutar aldrig förvånas över människors dumhet!

Kul att du hittade till min blogg :)

Ellinor sa...

det låter som hämtat ur en film.. åh vad jag önskar att jag hade varit med.. verkligen osvenskt att säga till någon sådär.. men så himla rätt!

Anonym sa...

good! Du spanar in som vanligt! Nice att se att du är på som vanligt.
Kram

Anonym sa...

Glömde kram Charlie

Anki sa...

Det var bra av honom att säga ifrån på det viset tänk om fler kunde göra det. Nu vill jag också och tåg och studera beteende. Kram

Bettans hörna sa...

Hihihi bra att mannen sa till ,jag tycker ibland det kan var obehagligt att höra dessa "tjattrare" ,,vet personen i den andar änden av mobilen att en hel tågvagn t e x lyssnar ?? jag tycket oxå att det är kul att observera människor i smyg sådär en del beter så knepigt så ibland undrar man vad de håller på med ,, ha en bra dag

anna sa...

Yippee, vilken trevlig man, så skulle fler säga, jag hatar när dom pratar avskedningingar på tåg ocg offentluia ställen, det borde förbjudas, hoppas hon lärde sig nåt´

Söstra di sa...

Underbara betraktelser....!
Numera åker jag i tyst avdelning, undrar varför =)

marielle sa...

Men herregud det låter ju inte riktigt klokt. På vårat jobb så har vi t om fått genomföra ett säkerhetstest för att sådana saker som att sitta och prata högt om företagshemligheter inte ska kunna hända. Vi skrattade åt det då för vi tyckte att det var så självklart men tydligen så behövs det.

Vilken konstig människa?

Lena sa...

Jösses vilken resa! Men vad bra att det fanns rejält med krut i den gubben :-) Sånt behövs när folk bär sig åt så!
Vissa ska inte ha mobiler!

Ha en fin kväll!
Kramis

merja sa...

Hahaha, den tpgresan hade jag velat vara med om, och se minen på kvinnan.
Kram

Anonym sa...

Hej Messan!

Jo, jag måste bara säga att människor och psykologi är ett intresse jag också har :) Lite kul att du skrev till mig att det intresserar dig.

KRAM Annelie