fredag 23 januari 2009

Ett telefonsamtal....om MS

Igår fick jag ett oväntat samtal. Visste inget. Det var min neurologläkare som ringde. Vi hade ingen inbokad telefontid som det brukar vara, så jag blev lite förvånad. Han bara ringde så där, visst har jag världens bästa MS läkare och en mycket skicklig sådan har jag förstått eftersom han är med i en massa medicinska skrifter. Han kan verkligen det här med MS och jag litar på honom till 100%.

Vad vill han tänkte jag...jag var nyss hos honom och jag hade en inbokad telefontid för mindre en än månad sen.

Han ville höra hur jag mår nu och han ville att jag skulle komma till honom nu i början av februari och diskutera min MS. Så klart jag kan komma till honom och det bestämde vi, så nästa vecka ska jag till honom.

Vi pratade i säkert en halvtimme...om allt. Han kollade alla mina provsvar under tiden igen som när jag är hos honom och min inflammation har ökat enligt det sista ryggmärgsprovet jag tog. Min senaste MR visar på en viss försämring. Jag ska få medicin så jag tömmer min blåsa varje gång jag går och kissar för tydligen visade senaste ultraljudet att jag har kvar en massa. Det enda jag vet är att jag går på toan massor :-) I tid och otid. Jag vet också att det ställer till det en del på andra sätt.

Han berättade att han gått tillbaka i min sjukdomshistoria och att jag haft MS länge redan innan allt började med mina två års intervaller med hjärnhinneinflammationer, kanske när jag var tjugoårs åldern. Det skulle vi titta mer på.

Vi pratade lite om bromsar (bromsmediciner) ,Tysabri.

Vi avslutade samtalet och snart ska jag komma dit igen och det känns så skönt att ha en så bra läkare/docent som bara ringer upp mig så där utan en inbokad tid och jag hann att få svar på en massa frågor också och fick ett recept som jag behöver och han tog sig verkligen tid med frågvisa mig. Men undrar lite fortfarande vad var det egentligen han ville? Eller är han bara så go och gullig läkare så han bara ringer så där?

Snart får jag svaret... I alla fall så är han en toppendoktor i min värld!
Ha en underbar fredagskväll!!
Kram

14 kommentarer:

Vilsen sa...

visst känns det gott, när folk bryr sig utöver det vanliga...
Kram till dig, och ha en skön helg!

Anonym sa...

Vilken underbar läkare, tänk om alla kunde vara så.
Kram!

Anonym sa...

vilken underbar läkare du verkar ha grattis kram charlie.

Anonym sa...

Det är nog så att du har en härlig doktor. Engagerad och vill ditt bästa! Det är skönt att höra!
Nej nu ska jag strax krypa ner till min kamin till make! Kram anna

Anonym sa...

Å, vilken solskenshistoria. Bemötande och omtanke är a och o.

Kraaaaam

Anonym sa...

Jag förstår din oro, vet att dom ringer inte upp så där bara.

Kanske att du måste ta bromsar? För proverna visar mer. Du vet vad jag menar.
Kram Lillan

Anonym sa...

Åhh vad skönt att du är i trygga händer!!!

Men ... öhh hur ska jag skriva... intressant med teorin att du kanske haft MS sedan 20 års åldern. Vad jag menar med intressant är ju om du själv känner att det kan förklara andra saker som du "känt av", är du med på hur jag menar. Ibland är det ju skönt att få bekräftelse eller rent av förklaringar till att "jaha, var det därför jag kände så eller att det blev så"....

Berätta gärna mer efter ditt besök. Tänk att MS kan gömma sig så länge i skuggorna... jag börjar ju förstå komplexiteten i denna sjukdom. Otroooligt svårt att diagnositisera??

kram till dig och du kanske är ett intressant fall- utan att det behöver bli negativt! Tänk att du klarat dig så länge utan några bromsmediciner...

messan sa...

Hej Vilsen!

Han är toppen min läkare! Det känns så skönt och tryggt!
Kram och ha en bra helg du med

messan sa...

Hej Tesstamente!

Ja, tänk om alla var så, så underbart det skulle va!!
Kram

messan sa...

Hej Charlie!

Visst är han toppen!
Kram till dig med

messan sa...

Hej Anna!

Han är jättebra och jag känner mig så trygg!!

Åh, har du en kamin i sängen...det har inte jag :-)
Kram

messan sa...

Hej Maria!

Det är väldigt viktigt! Han tar sig verkligen tid och jag tror de tycker jag är ett intressant fall också :-)
Kram

messan sa...

Hej Lillan!

Jag är inte så orolig som tur är. Tror dom är lite intresserad av mitt "fall" :-)
Bromsar vet jag redan att dom vill att jag tar men det bestämmer jag ju själv om jag eller inte ;-)
Jag förstår precis vad du menar men jag tar inte ut något i förskott.
Stor kram till dig

messan sa...

Hej Söstra di!

Visst är det skönt att jag är i trygga händer :-)Det vet jag att jag är också!

Såklart jag kommer berätta mer och jag tror som du du att jag är intressant fall :-)
Ms är ju en väldigt komplex sjukdom och om det är så att jag haft den så länge så är det ju otroligt egentligen. Vi får se vad han säger.

Kramkram