torsdag 25 april 2013

Ta hand om sig själv - massage

Ja, det bestämde jag mig för att göra idag så jag har varit på en timmes massage och jag kan lova att det var så underbart skönt! Känner mig så där skönt avslappnad och mjuk i kroppen.
Kom fram till att det här ska jag unna mig oftare, för det är jag värd! Unnar vi oss lite lyx i vardagen så orkar vi mera och blir dessutom mindre stressade. Stress är inte bra för någon av oss. Så ta hand om er själva.
Lyxa till det för det är vi värda!

Idag konstaterar forskare världen över att massage påverkar det autonoma (icke viljemässiga) nervsystemet, att hormoner som ger lugn frigörs, blodcirkulationen ökar och musklernas spänning minskar. Kerstin Uvnäs-Moberg, professor i fysiologi vid Karolinska Institutet och erkänd som en av världens främsta hormonforskare, har i sin forskning kommit fram till att massage och annan beröring utlöser hormonet oxytocin, även kallat "lugn-och-ro-hormon.

Det stämmer verkligen in på mig nu :). Calm...

Hur har du det idag?



Älskade Thailand! Ses igen.
Då ska jag sitta här och njuta av havets vågor.
 
 
Kram till dig och tack för att just DU finns.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är du värd!
Kram L

Paula i pörtet sa...

Ja massage är ljuvligt, men kan också göra förbenat ont medan det pågår, i allafall om man har någon sträckning eller så. Jag får mina lyckoendorfiner genom att klappa djuren, o det bästa är att det är ganska billigt också!
Vet du, idag kunde jag räkna tussilagona i tiotal,,,alltid något
Kramen

Mia sa...

Jag bor visserligen i en liten by, men 200 meter från mig bor också en underbar massör...varför har jag inte utnyttjat det???? Hemmablind????
Kram fina Messan

Malin sa...

Åh vad härligt lyxigt med massage ;)
Det är du värd.
Kram

trollmor sa...

Kom just på att jag har ett presentkort liggande på massage. Jag vet hur skönt det är . Härligt tjejen

Carina Sjölund sa...

Underbart med massage♥
Klart du är värd det vännen.

Ha en fin kväll!
Kramen♥

Unknown sa...

Så härligt med massage! :) 'Jag har en kollega på jobbet som har egen massagesalong vid sidan om jobbet! Så jag går på massage hos henne då och då...
Ha en fin kväll!
Kram kram

Maria sa...

En liten hälsning från hörnan till dig. Nu har jag kommit igång med bloggen igen efter en tids eftertanke.
Må så gott kram från Maria ♥

soffie sa...

å va fin bild å massage är verkligen nyttigt för kropp och själ jag har massage i min klass minst en gång i veckan :) kramen

Anonym sa...

Tack till dig för att du finns min vän.
Kramar J