måndag 22 april 2013

Älskade goa knöl och bara njuta av livet




Det finns ingenting som är så gott som den första svenska färskpotatisen. Jag brukar plocka ut dom minsta potatisarna, tycker dom är som godis med en klick smör till. Känner ni doften när man kokar den med färsk dill? :) Mums, vad gott det doftar.

Vad är en sommar i Sverige utan färskpotatis? Ja, utan dessa guldklimpar...ingenting. Vad tycker ni om de goda knölarna?

Visste ni att potatisen är släkt med tomaten? Det är den faktiskt, precis som paprikan och tobaken och petuniablomman som alla tillhör samma familj, potatisväxter. Ursprungligen kommer den från Peru där den odlades och njöts av redan 2 000 år före Kristus.

Njuter av livet gör vi här nu. Njuter av våren och det underbara vädret vi haft i helgen. Livet behöver inte vara perfekt för att man ska tycka det är alldeles underbart!

Önskar er alla härlig måndag!
Kram

20 kommentarer:

Anonym sa...

Förra gången bjöd du på skön musik med en för mig okänd artist. Idag har du lärt mig att potatisen är släkt med tomaten. Vad ska du lära mig nästa gång?
Det är underbart med färskpotatis. Älskar de där små gulliga.
Kram Bosse

Mia sa...

Åh jag älskar verkligen färskpotatis, speciellt om man får gräva upp den själv från det egna landet. Bor i lägenhet nu och det har funkat att odla i stor kruka också...men det blir ju inga mängder...
Kram goa du!

Maria Gustafsson sa...

Det är lite lustigt att du tar upp detta som någonting possitivt.

Det är just dessa natskatteväxter som förknippas med försämring av MS.

Nattskatteväxter användes förr för att förgifta människor. Den mest kända sorten är belladonnan.
Idag använder vi potatis, tomater, paprika, chili och aubergin dagligen i vår matlagning. Tobak hör också dit.
Nattskatteväxter innehåller Solanin, som är ett nervgift.
De innehåller även mycket Lektin som är ett protein som liknar vårat myelin. Om man har leaky gut och lektinerna kommer i kontakt med vårat immunförsvar så börjar det angripa myelinet i fortsättningen.

messan sa...

Maria
Älskar mina första knölar. Det finns mycket som inte är bra vid ms.
Ha det gott!

MyStory sa...

En del av det Maria G skrev i sin kommentar tänkte jag på när jag läste ditt inlägg men jag är inte lika kunnig som hon är på det här området. Håller med om att färskpotatis med smör är jättegott. Numera äter jag sällan potatis och aldrig tomater. Allt för hälsans skull :-)
Kram

messan sa...

My story
Precis som du äter jag det ytterst sällan. Passar
på att njuta fullt ut med mycket smör till :).
Kram messan

Malin sa...

Älskar potatis och färskpotatis är drömmen ... Gärna med sill ;)
Kram till dig ;) malin

trollmor sa...

Potatis är så gott oc man kan ju göra så mycke med den. Tyvärr har jag måst sluta med den nästan eftersom den är blodsockerhöjande men till fest unnar jag mig det.
Det är likadant med ris och pasta det har jag inte ens smakat på två och halvt år faktiskt men det saknar jag inte. Kram på dig

Fru Martinsson sa...

Det är såå underbart gott! Håller helt med dig, de minsta med lite smör på mmmmm....
Såg dock ett tips hemma hos svärmor som alltid har en massa mattidningar.
färskpotatis med topping såg jättetrevligt ut, ska definitivt testa dessa på midsommar!

Kram

soffie sa...

mums å jag gillar med de minsta :) kul och intressant fakta du delar med dej, kram

Unknown sa...

Ja, det är sååååå gott med färsk potatis! :)
Ja, vi ska allihop njuta av våren! :)
Kramar till dig! <3 <3 <3
//Lana

Herr Nilssons Fru sa...

Mmmm...här sitter jag och slickar mig om mun och längtar - visst är de underbart goda.

Härligt.
Kramiz o go tisdag

ansepanse sa...

visst är den god, jo, jag visste att den är släkt med tomaten och att den kommer från Peru, då ska jag lära dig något, bara för att potatisen kommer från Peru heter den peruna på finska :)
önskar dig en toppendag vännen
bamsekramen <3

Suzan sa...

Så gott!
Här blev det potatisgratäng med massa vitlök till lunch =)

Carina Sjölund sa...

Färsk potatis och sill då är det sommar♥
Kramen vännen♥

Anonym sa...

Sommar sommar:)
Kram L

Anonym sa...

Jag håller med dig om färsk potatis. Jag gillar mest de minsta. Rensa, olja, krydda starkt ich in u ugnen! Delikatess! :)
Kvällskram! <3

Anonym sa...

Njuta av livet här och nu det är du så bra på. Det smittar till mig:)
Precis som du säger, vi lever här och nu. Gjorde som du boka en resa.
Kramar J

Camilla sa...

Jag håller med. Färskpotatis är sååå gott.
Kram!

trollet sa...

Beklargar mänskligheten som skickar elaka mail...
Champagne är alltid gott... hihi...
Färskpotatis från eget land är tok gott och det äter jag varje år, annars har jag ju skippat knölen;)