onsdag 24 april 2013

ms drabbar oss olika & vårkänsla

 
Igår fick jag en fundering som dansade runt i min hjärna och den har dansat där hela dagen. Funderingen kom efter en fråga just om min sjukdom ms. Frågan var ställd i okunskap tror jag eller vet jag och en sån fråga som jag ibland får. Undrar om det är så de flesta tänker när de hör ordet ms? Vad tror ni?
Sitter man inte i rullstol då? Näe, det gör inte alla med ms idag. En del gör det. En del blir väldigt sjuka. Det är viktigt att poängtera. Andra är mindre påverkade. En del märker nästan inget. Det är väldigt olika och det är också viktigt att tala om. MS är lite sjukdomen som man inte riktigt vet vart den vill eller hur den utvecklas.  
 
Jag kan inte svara på hur jag mår om 2 år precis som alla andra med ms inte heller kan. Jag kan inte säga hur min sjukdom utvecklas, på ett sätt är det skönt att jag inte vet det idag och det är ingenting jag heller går och tänker på. Det jag gör är att påverka mitt välmående på bästa sätt. Det jag också gör är att hålla mina tummar och tår för att jag ska få må så bra som möjligt precis som jag önskar att det ska få vara med alla andra som har ms. Det gör också att jag tänker på att jag ska njuta av stunden här och nu och ta tillvara på livet då man inte vet vad morgondagen för med sig.
 

 
Lyssnar jag på nu.
Jag lyssnar och njuter så om du vill höra varma franska toner så kan du göra det här.
 
 
 
Annars får du njuta av mina vårblommor här.
Har ni också vårkänslor nu?
Det doftar vår ute och igår efter ett stilla vårregn så luktade det
så där som det bara gör på våren...ni vet vad jag menar, eller hur?
 
 
De verkar trivas precis var som helst :).
Nytt liv, ny dag, nya möjligheter.
 
 
 
Varma kramar till dig 

12 kommentarer:

Mia sa...

Jag önskar av hela mitt hjärta, att fler skulle ta vara på dagen idag, den som är just nu och här..plocka upp det där lilla guldkornet som alltid finns där, njuta av det och lägga det i minneslådan. Jag gör ett försök, även om värken är svår idag..
Ett guldkorn är att komma in här, läsa, lyssna och se... :-)
Kram härliga du!

Unknown sa...

Många varma kramar till dig! Tänker ofta på dig och din sjukdom!
<3 <3 <3
//Lana

Anonym sa...

Jag älskar oftast franska toner. Den här strular när jag ska lyssna. Hoppas att det går bättre för andra lyssnare. Det är säkert något bra du valt ut. :)
Det stämmer. Det gäller att leva i nuet. Vi vet inget om morgondagen.
Kram Bosse

ansepanse sa...

vad fint du skriver vännen, du är alltid så positiv och det hjälper till en hel del, det förstår jag, visst ska vi ta tillvara det vi har nu, för vem vet hur morgondagen egentligen kommer att vara
Sv: tack för känslan du skickade ut i universum och även tumhållningen, jag får vänta tills imorgon och se hur jag tycker att det blev, en del fick han bort i alla fall, det kan jag säga direkt, nu ser jag allmänt lite dimmigt eftersom pupillerna är stora
bamsekramarn till dig fina vännen <3 <3 <3

Carina Sjölund sa...

Visst ska vi ta vara på det vi har nu. För ingen vet hur morgondagen kommer att bli.
Kramar om dig vännen♥

soffie sa...

en del som ställer frågor är så klantiga tycker jag, men det är väl okunskap om saker som gör att man ställer dumma frågor, jag hoppas verkligen du får fortsätta må så bra du kan, jag tänker på Louise Hoffsten som sjöng på melodifestivalen ,tidningarna sa att hon precis hade haft ett skov men hon fixade det helt otroligt vilken kraft att orka med pressen hon hade .., ni som har ms och även andra med allvarliga sjukdomar verkar vara så otroligt starka, massor av kramar till dej...

Herr Nilssons Fru sa...

Go morgon i stugan.
En del människor ställer knepiga frågor men jag tror de beror på tanklöshet o okunskap. Jag visste ingenting om MS innan jag började följa din blogg, men jag började läsa om det för att på mitt sätt förstå din dag. Hoppas av hela mitt hjärta att du får vara så bra som de bara går i din sjukdom, kort o gott önskar dig allt gott.
Om morgondagen vet vi inte mycket, så bäst är att leva idag o njuta av de vi har.
Kramiz

Camilla sa...

Med eller utan MS...man ska ALLTID leva för dagen. Ingen vet vad morgondagen har att ge.
Så du gör helt rätt i att inte tänka på VAD som komma skall. Utan lever för dagen.
Kram fina du!

Anonym sa...

Idag var det min franska dag. Härlig video med blandningen av tecknad humor och vanliga vyer. Det är något visst med franska. Gillar oftast deras filmer också. Jag gissar på att det var sångerskan som låg på rygg i gräset.
Torsdagskram från Bosse

Malin sa...

Mmmmm många tror att vi alla sitter i rullstol....
Okunskap handlar det om. Vi som drabbats av ms måste våga prata om sjukdomen och lära andra om sjukdomen. Många är nyfikna men vågar inte fråga.
Vi hjälper varandra genom att ge kunskap och tips.
Kram

MyStory sa...

Förr var jag ständigt orolig för hur det skulle bli i framtiden men det har jag slutat oroa mig för.

Här finns inga vårblommor än men nu har sopmaskinen varit utanför mitt hus och tagit bort all sand. Min bil har fått sommardäcken på idag. Några vårtecken :-)

Ha en riktigt skön kväll och helg!
Kram

Tess sa...

Superfina blommor! :) Kram