tisdag 9 april 2013

ms skola för dig med sjukdomen ms



Har du nyss fått diagnosen ms eller har du inte haft/fått möjligheten att gå i ms skola så tycker jag du ska prata med din neurolog om du är intresserad av att lära dig mer och om du vill knyta nya kontakter som också har ms.
De flesta landsting erbjuder en ms skola för nya och "gamla" med ms. Det kan skilja sig vad det kallas i olika Landsting.

Målet med MSskolan är att öka dina kunskaper om ms och olika behandlingar, få råd och stöd, få bra att ha länkar, information om olika rehabiliteringsgivare, träffa andra med ms och utbyta tankar och erfarenheter och att få svar på sina frågor.

Skolan/kursen brukar vara uppdelad på flera olika tillfällen kvällstid. Vid några tillfällen erbjuds du att ta med dig anhöriga så att även dom får kunskap och förståelse om sjukdomen. Kostar 100kr/gång och högkostnadsskydd och frikort gäller.

Det är olika hos olika landsting vad som tas upp på skolan men några exempel brukar vara, Vad är ms-medicinsk förklaring och de bromsmediciner som finns tillgängliga idag, hur sjukdomen påverkar motoriken, Fatigue/trötthet, träningsråd/sjukgymnastik, försäkringskassans roll vid ev. sjukskrivning, hur livssituationen förändras, kognition och forskning m.m.

Så mitt dagens tips är har du möjlighet att få gå så gör det. Passa på att ställ alla de där frågorna du har klurat på. De brukar oftast vara väldigt många speciellt när man nyligen fått sin diagnos. Alla frågor är välkomna och ingen fråga är för dum för att ställas. Kunskap är bra och det ger en stor trygghet i sig och det kan behövas när livet skakats om efter att man fått sin diagnos. Jag har själv gått ms skolan och tyckte den var mycket givande både för mig själv och mina anhöriga.
Vad har ni andra för erfarenheter?

Önskar er alla en fortsatt fin dag!

Njut av våren!
Kram

12 kommentarer:

Mia sa...

Bra att du ger tips och idéer tycker jag...det kan finnas många som behöver det!
Kram goa du!!!

ansepanse sa...

vad bra att det finns sådana där skolor, de behövs tycker jag, även när det gäller andra sjukdomar än jus ms
önskar dig en fin kväll
kramar finaste vännen <3

Malin sa...

Hej !
Jag gick på ms rehab i Stockholm , kursen var
8 v . som du säger 100 kr per gång eller frikort .
Jag var livrädd att träffa andra men det var givande
O vi hade jättekul :)
Kram till dig.
Frokenms.blogg.se

soffie sa...

himla bra det verkar vara med en MS skola, va bra att du tipsar om det..jag har en fd,jobbarkompis som fick ms för många år sen ,å nu blev hon mamma för några månader sen,hon fick visst nån ny slags bromsmedicin å det gick jättebra jag är så glad för hennes skull. massor av kramar till dej

Herr Nilssons Fru sa...

Vad bra det är att de finns kurser, att man får lära sig både som sjuk och som anhörig är de bra att kunna så mycket som möjligt. Jag har gått kurs i Alzheimers, min mamma har ju fått de. Oh de här att kunna få kontakt med andra som också har sjukdommen är ju guld. Bra du upplyser.

Kramiz

Anonym sa...

Det är bra att det finns sådana skolor. Jag har själv gått i "Diabetesskola". Bra att du informerar om det här. Du är själv en positiv och utmärkt ambassadör för MS.
Njut du också av våren.
Kram Bosse

Daniel sa...

Jag fick gå en ms-skola som ett läkemedelsbolag stod för. Tyckte den gav mig mycket och det var framförallt nyttigt att få träffa andra i samma sits. Annars har jag inte hört något om skola från mitt sjukhus. Tror inte dom har något sådant där och det är kanske lite olika beroende på var man bor?

Hoppas allt är bra annars!
Kram!

MyStory sa...

När jag fick min diagnos fanns det inte något sådant att få. I alla fall inte i det landsting jag tillhör. Tur att vissa saker ändras till det bättre!
Kram

Camilla sa...

Vad bra med MS skola. Och vad bra att du tipsar om den. Jag har egentligen ingen erfarenhet alls vad det gäller MS. Men jag har skött om en tant som hade MS.
Kram!

trollet sa...

Låter klokt att skaffa sej kunskap om sin sjukdom... allt är ju inte skrivet i sten som en läkare säger så att träffas från liknande erfarenheter är inte dumt=))

Sussi sa...

Bra att det finns hjälp att få. Kan tänka mig att man har en hel del frågor om man drabbas..

Trevlig kväll
Kramisar

Anonym sa...

Tack för du finns.
Mejlat dig
Kram L