måndag 26 november 2012

Träna hemma - Pilatesboll

Det här med att gå och träna blir inte alltid av speciellt inte de dagar när man inte känner sig på topp eller pga sin sjukdom. Jag tycker det är ett mycket bra alternativ att träna hemma fast roligast är det att träna i grupp.

Det finns många olika träningsalternativ man kan göra hemma. En av dom är Pilatesboll.
Det finns många olika träningsprogram om man googlar träning med pilatesbol eller balansboll.  Här eller  här eller här eller här är några exempel på sidor med bra övningar. Går du eller har möjlighet att gå till en sjukgymnast så kan du sätta ihop ett eget program som passar just dig med hjälp av sjukgymnasten. Går du redan på gym brukar de kunna hjälpa till också.

Varför är bollträning bra:
Du får starka bålmuskler. Bål musklerna hjälper till att stabilisera och stödja alla kroppens rörelser. Lindrar och förbygger smärtor.
Pilatesbollen är det bästa sätten att stärka mage och rygg och öka stabiliteten. Pilatesbollen utmanar dig genom att sätta kroppen i ett instabilt läge då du arbetar med mage och ben.
Din hållning förbättras. Använd gärna bollen när du sitter och ser på TV, lyft ett ben i taget och håll in magen och finn balansen. Det tar mer än vad man kan tro.

Att göra övningar på bollen tränar din balans och som vi vet så är det lite si och så med balansen och yrsel när man har MS. Att utmana den är att upprätthålla och förbättra balansen.
Jag brukar sitta på den när jag bloggar :). Lite gratis träning.

Lånad Google
Tränar du något hemma?
Ikväll är det Afrodans och Core....tjohooo vad roligt det är :).
Kram

10 kommentarer:

ansepanse sa...

det låter bra :) jo, jag tränar på mitt eget lilla vis, jag är ju reumatiker och har även fibromyalgi, så jag kan ju inte träna hur som helst
Sv: här regnar det också idag, riktigt tråkväder
bamsekramar <3

Mia sa...

Ska spara dina länkar, de verkar bra!
Men vad i jisse namn skrev du??? Kantarellsoppa...plockade NU?????
Hmm... vissa har tillgång till naturen rena guld lääänge... *L*
Stor kram till dig, fina du!

Sussi sa...

Jag önskar jag kunde träna hemma! Jag har försökt intalat mig själv det flera gånger. Jag hinner inte mer än börja förrän jag hittat på någon väldigt praktisk anledning att slippa. När det inte finns några som drar igång mig så är jag för lat. Därför är träning i grupp det bästa för mig. Det är ju bra att man kan erkänna att man är lat i alla fall ;)

Kramisar

soffie sa...

va kul det låter med en sån boll, jag gör ett litet gympingprogram här hemma 3-4 gånger i veckan jag kör mage,rygg rumpa och armar:) sen är jag ute på mina minst 40 minuters promenader 4g/vecka, så det blir lite träning.. kramen

Malin sa...

Jag har tränat att gå dåååå så långt jag kan , men nu är det inte lika lustfyllt längre att vara ute ;(. Nu ska jag börja på Friskis och Svettis igen och träna styrka ;). Kram

Unknown sa...

Det här skulle passa mig perfekt då jag har så konstiga arb.tider och hinner inte gå på olika roliga pass...
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

MyStory sa...

Jag brukar göra lite gymnastik på en gymnastikmatta framför teven. Men har inte riktigt kommit igång igen efter förkylningen jag hade. Ska försöka skärpa till mig på den fronten :-)
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Nix jag tränar aldrig hemma, bara på gymet, men jag dansar när jag städar, sjunger o trallar och jag går...långt långt varje dag. Oh en sån boll har vi på gymet:)

Kramiz

Marie-Louise sa...

En pilatesboll skulle jag verkligen gärna ha hemma men tyvärr har vår katt lyckats ha sönder två pilatesbollar för mig :( hon hoppar upp på bollen och blir väl typ livrädd så klorna åker ut och hon pyser ner i sakta mak med bollen. Ser iaf ganska roligt ut, men blir lite dyrt. Kram

Marie sa...

Min träning går det dåligt med just nu..... Ingen lust eller energi.
Försöker simma en gång i veckan. Har gym på jobbet men tar mej aldrig dit.
Tur man har en hund och går på sköna långpromenader....
En sån där boll har jag, måste nog börja använda den igen... Tack för påminnelsen!

Kram