onsdag 21 november 2012

Må bra tips den mörka årstiden


Det är säkert många som tycker att den långa mörka årstiden är lite trist och tröttheten anfaller oss nu betydligt oftare än på våren och sommaren.

Att tänka på:
Se till att få ljus och frisk luft. Vistas ute i ljuset när du har möjlighet. Ta en promenad på lunchen så får du både ljus och frisk luft.

Motionera. Hitta ditt sätt att motionera på. Bygger upp styrka och ökar vår motståndskraft för trötthet, infektioner och förebygger smärta som vi kan få av stillasittande.Det finns även vetenskapliga bevis för att fysisk träning motverkar och lindrar depression och nedstämdhet.

D-vitamin. Solenergivitaminet som vi så väl behöver speciellt nu i vår mörka årstid. Ät mycket D-vitaminrik mat som fet fisk och ägg och kött som också innehåller en del. Ta tillskott den mörka årstiden.

Sömn. Se till att sova tillräckligt. Sömnen ger oss återhämtning och uppbyggnad. Vi får vår uppladdning när vi sover.

Kost. Vad vi stoppar i oss spelar stor roll och är inviduellt vad som är bra för oss. Mat behöver vi för att ha ork. Media kastar ut olika metoder vad som är bäst men det gäller att hitta vad man själv mår bra av. Tiden är en stor bov när det gäller kosten, vi har mat men många har brist på tid. Ät i lugn och ro och ät det du känner att just din kropp mår bra av.

Njut av livet på ditt sätt!
Varma kramar 

13 kommentarer:

Jenny sa...

Oj oj, ja motion och friskt luft ligger vi efter med denna vecka för Lisa har åkt på jobbig förkyldning så vi softar inne :) kram

ansepanse sa...

bra tips :) läste även det förra inlägger om D-vitamin, jag äter D-vitamintabletter året om men jag vet ju egentligen inte hur mycket, är rädd för att ta för mycket och tar bara tabletterna varannan dag, 10 µg/dag är ju rekommenderat intag men jag tar dem varannan dag för att jag är rädd att överskrida gränsen, vad tror du? D-vitaminbrist kan ju även orsaka diabetes
bamsekramar vännen

Sussi sa...

Hmm.. Det var inte många saker av dom du föreslog som efterföljs för min del. Hörde på radion att den tråkigaste dagen på året var igår. Så bra, då kan det bara bli bättre nu då ;)

Kramisar

Mia sa...

Tack för tipsen! Just nu känns det som om sömnen är det jag prioriterar för tillfället, jobbet tar för mycket tid, nån lunchrast är det inte tal om och fullt upp med julborden..Jag får väl ta igen allt efter julen :-)
Kram på dig, fina du!

Madeleine Berglund sa...

God morgon!

Jo visst är det så. Jag var hos ett medium nyligen och jag blev lugnare av jobbtankarna då. Min väg finns och jag väljer rätt.. Onödigt att känna oro!

Sova är min specialtet just nu, haha. Underbart!!! =D

Ha en fin dag!
Kram kram
Madeleine

Camilla sa...

Det där med D-vitaminer tar jag på allvar. Därför har vi bokat en utlandsresa :)
Kram!

Anonym sa...

Jag måste förbättra på mina vanor. Jag vet att jag är dålig på att sköta mig själv. Blivit nog så efter cancern. Tack för detta inlägg som påminner mig om ett friskare liv.
Kram

köttlådan sa...

Just det med träningen har jag verkligen gått in för senaste tiden.. haha. I dag blir det body combat :) ska tänka på sömn och d-vitamin också! ha en bra dag :) puss

ansepanse sa...

Sv: nej, datorer lever sitt eget liv som vi ibland inte alls kan styra :(
tack du är snäll, men du får nog anstränga dig mer för här duggregnar det
bamsigaste kramen <3

soffie sa...

tack för de tipsen behövs verkligen nu!kram

Malin sa...

Hej hej ! Att vi pratar om d-vitamin är ett framsteg bara det och jag informerade på jobbet mina erfarenheter. Så det blir rusning imorgon för dem , alla vart förvånade och några förbannade att man inte börjar NU idag eller igår med att informera FARAN över bristen på vitaminer . Så nu kan det bara bli bättre , vi som har ms är en del kanske av svaret .:) kram på er alla ❤️/Malin

Unknown sa...

Ja, bra skrivet! Precis det man ska tänka på för att klara av den mörka tiden!
Ha en underbar dag!
Kram
//Lana

MyStory sa...

Det som är svårast att få tillräckligt av är motion men det blir nog för lite frisk luft också under den mörkaste och kallaste tiden. Hoppas din helg har varit bra!
Kram