tisdag 13 mars 2012

Motion är viktigt och roligt



Planterade blommor i utekrukorna igår så nu får frostnätterna vara lite snälla.
Läste i vår lokala tidning att håller temperaturen i sig så har vi snart en officiell vår :).


Nästan varje vår plockar jag fram min stegräknare för den peppar mig att gå det där lilla extra och som vi alla vet så är det viktigt med motion och att röra sig för att må bra. För mig själv ser jag det som ett sätt att förbättra och bibehålla mitt välmående och så tycker jag det är roligt också:).
Just nu försöker jag hitta balansen mellan vila och motion. Jag är inne i en liten period av MS trötthet nu så ibland när jag varit för aktiv blir jag helt uttjasad och det kan sitta i flera dagar efteråt och som ett brev på posten kommer det en massa andra konstiga symtom då. Samtidigt mår jag som allra bäst att hålla mig igång...blir inte lika stel i kroppen då, orkar mer och blir så mycket gladare. Det är just det där med att hitta balansen som är det svåraste. Hur roligt det än är...så måste det vara lagom på in och utkontot.

När jag är ute och går så vill jag oftast gå själv så jag kan gå i min egna takt i lugn och ro och utan stress...så mina ben hinner med och jag kan stanna och andas när jag vill :). Cykla är en annan favorit hos mig och jag cyklar nästan alltid till jobbet. Det är en härlig känsla att susa fram i sin lilla stad:).

En annan träningsform som jag känner är bra för mig är Yoga. Jag har en tränings DVD som jag använder här hemma. Yoga kan vara en bra träningsform för att lindra symtomen vid MS och man får testa sig fram för att se efter vilka övningar som passar en själv bäst. Övningarna är skonsamma samtidigt som de ökar rörligheten och styrkan. Kroppsövningar, andningsteknik och meditation kan också bidra med mental avslappning och en positiv sinnesstämning. Visst är det så att man blir gladare och piggare att röra på sig och det behöver inte vara ett maraton...utan man gör så mycket man känner att man själv vill och orkar :). Man gör det bästa man kan utifrån sina egna föruttsättningar :).

Tränar ni något? Har ni några bra träningstips så får ni gärna dela med er! Ha en fantastisk dag alla ni!

10 kommentarer:

Monkan sa...

Här har vi precis startat en stegtävling via jobbet och det är tredje året vi är med och det peppar
Jag springer, promenerar och cyklar långt när isen försvunnit förstås :) Tränade tidigare Taekwondo tills jag sparkade sönder fotbladet - ajaj...
Här blåser nog blommorna bort om jag skulle sätta ut några i snödrivan sånt dyngväder har vi här
ha en fin dag
kram monika

Daniel sa...

Jag har ett enkelt träningstips man kan använda i vardagen som inte många tänker på.

Använd aldrig armarna till hjälp när du ska resa dig från exempelvis en stol, man gör alltid detta automatiskt vilket egentligen är ganska onödigt ;) Det är bra benträning som man kan smyga in i vardagen utan att det märks.

Anonym sa...

Yoga är väldigt bra. Tyvärr så har jag väldigt svårt me flera av övningarna pga fibromyalgi, rygg och ledbesvär men jag plockar de övningar som jag klarar av.

Härligt med vårvärme. hos oss blåser det mycket idag. JAg ska i alla fall försöka ta mig ut. För mycket värk brukar stoppa mig dock men vi får se...

Jag väntar lite till med att plantera. tror det kan fortfarande komma frost.
Ha en fin dag! <3

Unknown sa...

Jag tränar grupppass, som t ex Body Combat... Jag är mer sådan som behöver människor runt omkring mig... och jag behöver tempo, variation och bra musik!
Jag håller med dig att man måste hitta ballans i just träningen så att det inte blir för mycket av det eller tvärtom... För mig kan det gå i perioder, antingen är jag manisk och vill träna nästan varje dag eller tränar inte alls (fast ofta de perioder jag inte tränar beror på att jag har jätte mycket på jobbet, och hinner bara inte fysiskt...) Just nu har jag anpassat mina arb.tider så jag hinner träna två gånger i veckan och det passar mig bra...
Fetaost och soltorkade tomater är oslagbar kombination! :)
ha en fin dag!
Kram
Lana

Carina Sjölund sa...

Att få gå ensam på promenad jag och Izor, det tycker jag är toppen.
Då kan man strosa som man vill och sjunga en truddelutt :)
Kramen kära du♥

M sa...

Vill testa Yoga...promenera kan jag inte, men det kanske löser sig, för idag har jag varit och röntgat höfterna, hoppas de kan åtgärda min värk...

ansepanse sa...

min träning består i promenader och att jag överhuvudtaget rör på mig, minst 10 000 steg varje dag, det är mitt motto, några situps varje morgon
kramar

MyStory sa...

Jag orkar inte träna så mycket som jag skulle vilja eftersom jobbet och hemmet kräver sitt. Kör lite yoga jag med men jag har bara läst mig till om det och tittat på bilder förstås. En dvd skulle kanske vara bra att ha. Är den du har bra och vad heter den i så fall?

Här dröjer det innan det blir vår. Men det har varit"vårvindar" friska i flera dagar nu... Ha en fin kväll och sköt om dig min vän! Du kan väl njuta lite extra av våren för mig ;-)
Kram

paula i pörtet sa...

Hej, tyvärr har jag fått sovra bort mycket rolig träning, skidåkning, cykling, dans, gympa, så nu återstår bara stavpromenaderna. Men, jag trivs med dem och mår faktiskt bättre än för bara ett par år sedan. Stegräknare har jag inte, men vet ungefär hur jag ska uppskatta hur långt jag traskar i skogen.
Kram

Solvivan sa...

Hej,

Jag har också MS och kör yoga hemma mha cd. Har flera program men kör mest ett program (Rygg 301)för ryggen. På något vis får jag för mig att jag underlättar för ryggmärgen och hjälper kroppen bromsa sjukdomsförloppet. I övrigt är det promenader som gäller.

http://medicinskyoga.se/?visa=shop

Hälsningar, Solvivan