lördag 1 oktober 2011

Livmodershalsvaccin Gardasil


Massvaccinering av livmoderhalscancer för flickor skulle ha kommit igång nu men har tyvärr blivit uppskjutet pga överklagande från ett annat läkemedelsföretag och processen kan dröja upp till flera år om företaget väljer att överklaga igen och igen. Redan nu är det andra gången beslutet överklagas.

Vaccinet har funnits tillgängligt under flera års tid och man har då som förälder betalat enligt högkostnadskyddet. Jag valde att vaccinera mina döttrar precis i början när det inte pratades om att det skulle bli massvaccinering. Jag är glad att jag tog det beslutet för deras skull med facit i hand och dessutom var de i en bra ålder för just den här sprutan.

Tyvärr har inte alla valmöjligheten att betala vaccinet själva även om de gärna vill. Sorgligt men sant när så många unga flickor blir drabbade. Tyvärr handlar allt om ekonomi precis som i många andra fall. Jag håller tummarna för att det inte blir något mer överklagande utan att alla flickor kan få tillgång till sprutan som kan betyda så mycket i framtiden för dom.

Har ni vaccinerat era döttrar eller väntar ni på vaccinet?

1 kommentar:

Sussi sa...

Men då.. Så krångligt allt ska vara! Tänk att det ska strulas så mycket. Det är många som kanske missar det eftersom dom inte har råd..

Kramisar