måndag 30 november 2009

Slösa med beröm

Ger ni mycket beröm till andra människor? Jag tycker de flesta kan bli bättre på det. Alla borde få höra mer beröm och inte bara berömmet, bra jobbat och sen vet man inte varför... utan vad är det jag gjort bra? Det får oss att utvecklas, lyftas och en vilja att göra mer och bättre. Ingen människa kan få för mycket beröm och tänk så bra man mår när man får ett ärligt beröm.

Varför dömer många av oss andra människors sätt att vara så snabbt? Vi vet ju inget om den andra personens bakgrund, erfarenheter, önskningar och motivet till hennes beteende. Den som är nöjd med sig själv har inget behov av att tala illa om andra för att höja sig själv effekten blir bara tvärtom, man trycker bara ner sig själv.

Det finns ett indianskt ordspråk som jag tycker talar sitt tydliga språk: Att man ska gå en mil i en annan mans mockasiner innan man kan bedöma personen ifråga.

Genom att säga positiva saker, berömma andra så lyfter vi inte bara den andra personen utan också själva. Alla mår så mycket bättre och mötena med andra mäniskor blir så mycket trevligare. Så slösa med beröm!

12 kommentarer:

imse sa...

Det är så sant, så sant. Jag brukar försöka berömma vårdpersonalen, när de gjort något bra på jobbet. De ser ganska förvånade ut då. Som vanligt har vi svårt att ta beröm.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Så sant så. :)

Lilly Lee sa...

Ja i dagens samhälle verkar det vara väldigt kritiskt, folk hoppar på alla som inte ser ut som dem, talar som dem, har samma åsikter eller inkomst.

Jag brukar försöka berömma, men man är lite dålig på det, det har du rätt i! Tro rmycket bottnar i att man är dålig på att berömma sig själv också!

Sussi sa...

Tyvärr så är man inte bortskämd med beröm och man skulle nog kunna bli bättre på att ge också! Allt går på rutin, tyvärr..

Du har nåt att hämta i min blogg

Kramisar

Daniel sa...

Stämmer så bra det där!! Ditt inlägg får mig att tänka på filmen "Pay It Forward". Har du inte sett den så gör det..

http://www.youtube.com/watch?v=tGcwG-2owow

Barnens Hjältar sa...

Wow vilken bild och mycket klokt resonemang..
Hoppas allt är bra
Kram

Anonym sa...

Jag kan verkligen bara hålla med! visst vet du att du är både klok och en mycket duktig bloggerska...
Nu ska jag försöka få till ett inlägg innan jag somnar...
Kram Anna

charlotte sa...

tänkvärda ord. jag tror att det oftast är de som råkat ut för ngt som inser hur bräckligt livet kan vara som har lättare än andra att se allt det positiva o dit hör ju beröm

Söstra di sa...

Vilket jättebra inlägg. Det kan inte påtalas tillräckligt hur viktigt det är med beröm.

Anonym sa...

Vilket bra inlägg och det indianska ordspråket är klockrent. :)
Tack snälla för dina fina ord till mig, vad glad jag blev.
Hoppas du har en fin första Hoppas du har en fin tisdag.
Varma kramar från Ulrika.

Annica sa...

Kloka ord du skriver,Visst är det väl så att ge beröm är svårare än att ge ris...Ärligt så vet jag inte varför det ska vara så.Själv försöker jag ge mina kollegor beröm så ofta jag kan.Det behöver inte vara så omständigt bara det kommer från hjärtat.
Sen så tycker jag DU skriver mycket bra och fint på din blogg,blir så glad när du tittar in till mig :-)

Önskar dig en fin Tisdag//Kram Annica

Ulla sa...

Min pedagogiska tanke när jag jobbar med barn är just detta att berömma och lyfta fram det barnen gjort bra. Av positiv bekräftelse så växer man både som barn och vuxen