måndag 9 november 2009

Fyriskaka

Jag har fått ett jättegott recept av en mina bloggvänner, Margit. Den låter himmelsk god! Jag har inte bakat den själv än men det har Margit gjort och jag litar på henne...att den är underbart god. I helgen ska jag baka den. Tack snälla du för receptet!

125 g smör, mjukt ej smält
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk grädde
2-3 äpplen
1-2 msk socker
1 tsk kanel (eller efter smak)

Rund eller avlång form.
Ugnstemperatur 175 grader. Gräddningstid 35-40 minuter.
Vispa fett och socker vitt och pösigt.
Tillsätt därefter ett ägg i taget under fortsatt vispning.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ned i smeten växelvis med grädden.
Fördela smeten i smord och bröad form.
Fyll ytan med äppelklyftor som du trycker ner lite lätt i smeten.
Strö över socker och kanel.
Om man vill kan kan man göra en marzansås och bjuda till denna kaka, det är jättegott.

Inga kommentarer: