fredag 8 januari 2010

Orkideér ifrån Thailand

I Thailand är det billigt med orkideér, de kostar nästan ingenting. De används som snittblommor och finns överallt. De har så klart hela krukväxter också. Jag som älskar orkideér passade på att ta med mig ett par buketter hem. Buketterna är helt underbara!

Nu står en av mina buketter här. Visst är dom fina?
Jag packade in dom i handbagaget i papper och en tröja och vaktade väskan noga...så ingen skulle platta till den.
Dom fick nog inte samma chock som jag av kylan :). Dom är precis lika fina som när vi åkte :).
Snart inslagna för färd till Sverige. Nyplockade! Gillar ni orkideér?

20 kommentarer:

Ellinor sa...

Jag tycker också om orkidéer även om perioden när de inte blommar är lite trist och gör dem svårplacerade. I lördags fick vi 2 vackra orkidéer och jag njuter av dem varje dag.

Jag frös faktiskt in alla frallor utan att smaka på någon men de blev säkert goda :)

Ja, det vore inte helt fel om vi lyckades komma ut på en promenad i helgen. Allt beror ju på ork också, har lite annat att fixa med. Vi har börjat sova rätt länge på morgnarna också och då blir dagarna väldigt korta :)

Jag tror det dröjer minst 3 veckor innan Klumpen kommer, men det är många som är jätteivriga och tycker väntan redan är för lång :) Jag är som ur är inte en av dem :)

kram

soffie sa...

välkommen hem till kylan,
å guuu va vackra de är orkideerna,
ha en goo kväll

~●Helena Pettersson●~ sa...

Orkidéer är jättefint! de där var ju superfina!
Får man ta med sig levande växter? Jag har inte rest så mycket och aldrig flugit så jag har lite dålig koll på sånt.

Cece sa...

Orkideér är alldeles fantastiskt vackra! Nästan lika vackra som vintervädret =) Du hoppades att jag mådde bättre - tack söta du! Det gör jag. I alla fall den mesta tiden. Men det är lätt att det blir två steg fram och ett steg bak och ibland tvärtom. Men jag tycker det går åt rätt håll så det är jag väldigt glad över! Kram

Anonym sa...

Vackra, men jag fick konstiga bruna förhårdnade "saker" på grenarna/kvistarna - de ville inte försvinna så jag var tvungan att kasta dem......? / Ninna / persiljeland.blogg.se /

Dansbandsfrun sa...

Ja, det är så vackert! Men jag instämmer med en tidigare kommentar att det är lite trist när de inte blommar ;) kram

Karpstryparn sa...

Jag gillar orkidee'r, särskilt sådana som är insektsätande. Gillar köttätande växter över huvudtaget förresten, har en del hemma själv, t ex kannblommor av olika slag.

Madeleine Berglund sa...

Ja då, jag tycker om orkider, det är vackert mot mycket vitt tycker jag, hihi. =)

Har du lyckats få upp värmen?
Brrr, det är minus 20 grader här.

Kram Madeleine

Att ha det gott sa...

Sååå vacker

Anki sa...

Jag är också en orkidèe älskare skulle kunna ha orkidèer i varenda fönster jag kommer nog ha det till slut. Välkommen hem igen till verkligheten.

Renée sa...

Älskar orchideér, har 12 olika sorter här hemma tror jag. Bara en av dom som blommar nu iallafall. Dom gillar väl inte vädret dom heller. 22 grader kallt hade jag imorse. Å så måste man gå med hunden....

Therese sa...

Älskar orkideer!!! Så vackert!
Kram

Sussi sa...

Jag älskar orkidéer men dom är ju så sablans dyra här.
Det är inte ofta man kan unna sig en sån

Ha en mysig lördag
Kramisar

Malin sa...

åh, jag fullkomligt älskar orkideér! Min favvoblomma! Då jagär "vitoman" så är det vita som gäller förtillfället, och har man bara lite tålamod så blommar de om så småningom!!! Hoppas du hat en underbar resa! Kramiz m

sune överhagen sa...

Hej,
Tack för nyårsönskningarna på min blogg! Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Förstår att det är en omtumlande upplevelse att komma hem till kylan.
Där jag bor kanske det blir 25 grader kallt i natt, men nu är julen slut och snart bär det av till värmen.
Hälsningar Sune Ö

Barnens hjältar sa...

Jaaaa, orkidéer är fantastiska :-)
Hoppas allt var bra i Thailand
Pappa åker iväg en månad nästa måndag!
Ha en fin lördag
Kram från mig

Anonym sa...

Härligt att du fick med dig några hem, jag gillar dem mycket jag också. :)
Jag blev glad att du ville länka till mig, tack.
Ja, det är mkt svåra saker det här med alkoholproblem speciellt när det är massor med känslor inblandade också.
Hoppas du har en fin lördagskväll. Massor med varma kramar från Ulrika.

imse sa...

Jaa, jag gillar orkidéer. Så vackra.

Kram

Anonym sa...

Hej och välkommen hem vännen!
Åh här händer det saker... Mailar dig...
Kram Anna

tess sa...

Tack å tack desamma får ajg önska dig.

Jag är heltokig i orkideer och har fullt i köket...

//Tess