söndag 13 januari 2013

Träna hemma - Yogans fördelar


Mmmm :)
 Älskar blommmor.
 
 
En bra träning att göra hemma är Yoga. Det finns många köpe DVD:er som är riktigt bra och här på nätet You Tube finns det mycket bra program också. Det finns flera böcker också men då ska man helst ha yogat lite innan.
 
Roligast tycker jag det är att träna i grupp med en bra ledare men har man inte möjlighet/lust/kraft att gå iväg så tycker jag det är en perfekt träningsform att göra hemma. Ett bra alternativ till annan träning är det också.  
 
Yoga kan vara en bra träningsform för att lindra olika symtomen som tex MS och man får testa sig fram för att se efter vilka övningar som passar en själv bäst. Övningarna är skonsamma samtidigt som de ökar rörligheten, styrkan och balansen. Kroppsövningar, andningsteknik och meditation bidrar med mental avslappning och en positiv sinnesstämning. Andningstekniken har vi stor användning av i vardagen speciellt när den behövs som allra mest som när vi är stressade eller hårt belastade.
 
Väljer man en tuffare Yoga kan det vara riktigt tufft.  Du bygger muskler och det viktigaste är att man bygger upp sin Core bål som är A och O. Minskar stress, stelhet, smärttillstånd i spända muskler och du sover bättre men framförallt allt...du lär känna dig själv och din kropp vilket ger en ökad positiv självbild.
 
Vad menar jag med det...Jo, ju mer du känner och älskar dig själv precis som du är desto bättre mår du, lättare att leva mer här och nu. Tillfredställelsen och känslan av lycka infinner sig.  
 
 Visst är det så att man blir gladare och piggare att röra på sig och det behöver inte vara ett maraton...utan man gör så mycket man känner att man själv vill och orkar. Man gör det bästa man kan utifrån sina egna föruttsättningar. Du är Good Enough med just det du presterar. Good enough är en härlig känsla att landa i.
 
 
En njutningsfull söndagkväll
önskar jag er!
Kram

10 kommentarer:

soffie sa...

va roligt att det går så bra att träna det hemma,jag har ett litet träningsprogram som jag kör tre gånger i veckan,det är mage,armar rumpa och ben :) ha en mysig söndagskväll

MyStory sa...

Jag köpte en dvd med yoga men en del av övningarna på den är för svåra för mig. I USA kan man få tag på en dvd med ett program som är särskilt avpassad för oss som har MS men den går inte att få tag på här. Jag har slarvat länge nu och inte alls gjort några yoga-övningar. Måste ta och skärpa till mig...
Kram

Madeleine Berglund sa...

Hej!

Tack, vad snäll du är. :)
Yoga är så bra!!! Jag har en asthanga yoga dvd och en gravid yoga dvd. :)

Kram Madde

Mia sa...

Tack fina du för tipset om yoga på Youtube, det måste jag kolla! Älskar dina blombilder! :-)
Bamsekram till dig!

Madelein - Mother of six sa...

Jag skall börja träna något men det får nog bli styrkla. Jag är tydligen muskelförsvagad enl läkaren, det är därför jag haft ont :Pna

Camilla sa...

Jag har aldrig provat yoga.
Kanske ska göra det...en dag...framöver...kanske ;)
Kram!

linasandligaresa sa...

Ja, yoga är verkligen fantastiskt.Den hjälper mycket mot min nack- och bäckenskada. Jag har fått dille på shantiyoga. Mycket för att jag kan vara en ganska energisk person och mår bra av att bara vara i en ställning under ganska lång tid.
Spännande med alla de olika former av yoga som finns:)
Ha en jättefin dag på alla sätt,
kramar Lina

ansepanse sa...

mm, visst känner man sig piggare om man rör på sig, jag ser alltid till att göra det på ett eller annat vis, så det där good enough, passar bra på mig
kramar om fina vännen <3

ryskadockor sa...

ja, man känner sig verkligen piggare när man rör på sig! jag har mina dagliga promenader som ger mig energi! :)
ha en underbar måndag!
Och tack för tip om att byta webbplats! Från Chrome till Firebox blev det för mig! :)
kramar till dig!
//Lana

En Vacker Vardag ♥ sa...

Yogan hjälper många om man har mycket värk så är holistisk yoga bra. Väldigt lugn!!

Ha det bra!!
Kram Lotta