onsdag 29 augusti 2012

Lavendelte & Doftpåsar




Idag har jag ordnat med all Lavendel jag torkat i sommar. Nu har jag något mycket gott att dofta på. Det torkade får bli doftpåsar i garderoben och givetvis får det bli ett rogivande te att dricka en regnig kväll i höst. Tänkte baka drömmar också. Älskar Lavendel med sin underbara doft!

LAVENDELTE
1 msk torkade lavendelblommor
2 dl kokande vatten
Häll i lavendelblommorna i en kopp, tillsätt vattnet.
Låt dra i 5-10 min.
Sila bort blommorna.
Drick det underbara rogivande teet och njut!

Lavendel är en flerårig liten buske som blir c:a 50 centimeter hög. Den har blåvioletta blommor och små smala silvergrå blad. Det finns också lavendel med andra blomfärger. Används för sin väldoft i doftpåsar och potpurrier. Man plockar blommorna när de just ska slå ut och torkar dem. Lavendel kan också fungera som en liten låg häck. Kan även drickas som ett gott te.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lavendel är underbart och vad skönt att du fixat doftpåsar som du kan njuta av i höst och vinter. kram

MyStory sa...

Att lavendel luktar gott vet jag men jag hade ingen aning om att det kan används som te...
Kram

Cece sa...

Tänk som man lär sig - jag hade ingen aning om att man kan dricka det som te. Har en buske nu utanför min balkong och jag har njutit av doften!

Helene sa...

Det luktar så GOTT !!
Kram & gonatt / Helene.

Marie-Louise sa...

Åh det lät gott, har aldrig testat lavendelthé. Tack för tipset. Kram

Unknown sa...

Oh, vad härligt! Undrar om var man kan köpa sådana lavendelpåsar...
Gott med lavendelte!
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana